En ny rapport från Trafikverket, som SVT tagit del av, visar att underhållet på järnvägen är kraftigt eftersatt i hela landet. Långa sträckor av stambanorna är i så dåligt skick att tågen inte får köra i full hastighet. Det kommer att drabba många sträckor runt om i landet och i Östergötland drabbas flera banor. Sträckorna mellan Åby–Mjölby, Linköping–Västervik och Kolmården–Åby är några av de banor som kommer att få sänkta hastigheter på grund av eftersatt underhåll.
– Skicket är uselt tycker jag, man åtgärdar inte som man gjorde förr, för tio år sen. Det är mer att lappa och laga för den här summan men ska vi göra större insatser så finns inte pengarna, berättar en spårtekniker som vill vara anonym.
69 sträckor får sänkning
Rapporten visar att de stora järnvägsstråken på stambanorna från Stockholm till Göteborg och till Malmö genom Östergötland med snabbtåg kommer att få hastighetsnedsättningar framöver. Totalt är 69 järnvägssträckor i så uselt skick att tågen inte längre kan köras med full hastighet där.
– När man märker att det börjar bli slitet och att det är en hög trafikbelastning blir vi tvungna att sätta ner hastigheten för att det ska kunna bedrivas säker trafik, det är det som får avgöra, säger Bengt Olsson på Trafikverket.
På flera delar av både södra och västra stambanan är rälsen i så dåligt skick att hastigheten nästa år sänks till 130 kilometer per timme. I dag kan snabbtågen komma upp i 200 kilometer per timme på långa sträckor av stambanorna.
”Har ingen koll”
På en del av de mindre tågbanorna har en sänkning av hastigheterna redan skett i år. Sträckan mellan Finspång och Kimstad i Östergötland är ett exempel. Men den hastighetsnedsättningen hjälpte inte. För några veckor sedan spårade ett tåg ur på den banan med stora materiella skador som följd.
–Jag känner att den här regeringen eller den förra inte har haft någon riktig koll på vad som har hänt ute i infrastrukturen. När de väl känner att något är på gång så skyller alla på varandra, så har det alltid varit. Och de som drabbas är vi som jobbar med detta och som får reparera efter bästa förmåga och det finns inga pengar att göra något ordentligt, säger en spårtekniker till SVT.
”Tidsfråga innan krasch”
Sänkta hastighetsgränser påverkar tågbolagens tidtabeller och mycket talar för att resenärerna kommer att få längre restid. Men det är inte bara den ökade restiden som oroar resenärerna.
– Jag vet att det förekommer slitage men inte att det var så allvarligt. Det är bara en tidsfråga innan det kommer att ske en krasch eller stor urspårning och resultatet kan bli förödande, säger Peter Ahlborg innan han ska gå på tåget till Stockholm vid Norrköpings central.