Foto: Franka Bruns/ TT Bild

Många unga struntar i mammografi

Publicerad

Alla kvinnor mellan 40 och 74 år rekommenderas att göra screening av brösten vartannat år för att i tid upptäcka eventuell bröstcancer.

Det nationella målet är att 80 procent av alla kvinnor ska gå på mammografi. I Östergötland var siffran 83 procent 2016 och under första och andra kvartalet i år 80 respektive 79 procent. Trots att länet nått de nationella målen vill Ann-Britt Larsson enhetschef för mammografienheten se att fler kvinnor undersöker brösten. 

– Det kvinnorna inte känner det ser ju vi i screeningen. Det är viktigt att veta. Det är klart att vi vill att fler ska komma till mammografin.

Risken ökar med åldern

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor och risken för att drabbas ökar med åldern. Med mammografi minskar dödligheten med 16-25 procent enligt Socialstyrelsen. I Östergötland är det framförallt kvinnor i åldersgruppen 40-49 år som inte går på mammografi. Många av dessa kvinnor är kallade för första gången men struntar i att röntga brösten.

– För kvinnorna i den åldergruppen händer mycket annat. Det är svårt att hinna med och får livspusslet att gå ihop. Man kanske inte har bröstcancer i släkten och då avstår man, säger Ann-Britt Larsson.

Andra orsaker till att kvinnor väljer att avstå kan vara rädsla för smärta eller att dom helt enkel inte vill. Även en del nyanlända kvinnor kan vara svåra att nå enligt Ann-Britt Larsson. Andelen kvinnor som undersöker sig är även lägre i stadsdelar som är socialt utsatta.

Jobbar aktivt

Mammografienheten och Region Östergötland arbetar aktivt för att nå fler kvinnor. Sedan 2015 får alla kvinnor i Östergötland förutom ett brev även en sms-påminnelse om att gå på mammografin.

Det har lett till att fler kvinnor undersöker brösten menar Ann-Britt Larsson. Det går även ut information till hälsokommunikatörer och anordnas studiebesök på från invandrargrupper med tolk.

Kampanj i sociala medier

Mammografin har även öppet kvällar och helger i Linköping, Norrköping och Motala.

I Region Jönköpings län satsar man nu på en film i sociala medier för att få fler att undersöka brösten. Något man inte använt sig av i Östergötland.

– Vi har inte gått ut i sociala medier på det sättet. Det finns informationsfilmer på sjukhusen i länet om oss. Däremot finns det funderingar på att i framtiden åka ut där det finns och arbetar mycket kvinnor för att informera direkt på plats, säger Ann-Britt Larsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.