• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Vanesa Adoklåg långt före sina klasskamrater i matematik Foto: SVT

Vanesa: ”Jag fick sitta ensam med en bok”

Uppdaterad
Publicerad

Särbegåvade barn behöver extra utmaningar i skolan, men få kommuner satsar på de mest drivna eleverna. I Norrköping startar man nu en matteklubb för de smartaste.

Vanesa Adok vet hur det är att vara bäst i klassen. I låg- och mellanstadiet låg hon långt före sina klasskamrater i matematik.

– Jag var irriterad över att jag inte fick en utmaning. Alla skulle ligga på samma nivå och när jag bad om fler uppgifter fick jag en bok och sedan sköta mig själv, berättar Vanesa Adok som nu går i årskurs 9 i en särskild spetsklass inriktad på matte och NO på Berzeliusskolan i Linköping.

Särbegåvade elever kan bli stökiga

Förra året tog Skolverket på uppdrag av regeringen fram ett stödmaterial för barn med särskild begåvning. Det skulle funka som stöd för lärare eftersom de särbegåvade eleverna riskerar att bli uttråkade, stökiga och hemmasittare för att de inte blir utmanade på lektionerna.

– De här eleverna riskerar att störa andra elever om de inte blir stimulerade. De behöver gå upp i nästa divsion inom matematiken för att utvecklas, säger Fredrik Löfgren som pluggar till civilingenjör på Linköpings universitet.

Ny matteklubb i Norrköping

Han har nyligen varit med och startat en matteklubb i grannkommunen Norrköping. Klubben är till för elever som inte får tillräckligt med utmaningar i skolan.

– Jag tycker det är framsynt av Norrköping att satsa på de här eleverna, säger Fredrik Löfgren.

M vill kartlägga särbegåvade elever

Sju kommuner i landet, däribland Karlstad, Uppsala och Umeå har tagit fram handlingsplaner för hur skolan ska bemöta särbegåvade elever. Något sådant finns inte i Östergötland, men Moderaterna i Linköping har motionerat om saken.

– Motionen går ut på att vi vill kartlägga dessa elever i Linköping. Vi behöver också titta på metoder för hur lärare kan bemöta en särbegåvad elev, säger Catharina Rosencranz (M) vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Linköping.

Detta skiljer

Särbegåvade elever:

  • Ställer frågorna
  • Diskuterar i detalj
  • Har oväntade, nästan fåniga idéer
  • Är intensiva
  • Uppfinnare
  • Komplexa

Högpresterande elever:

  • Vet ofta svaret
  • Gör läxorna
  • Trivs i skolan
  • Härmar efter precist
  • Svarar på frågorna

Källa: Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.