Arkivbild Foto: Claudio Bresciani/TT

Vårdbolag kritiseras efter 142 klagomål i Norrköping

Uppdaterad
Publicerad

Vårdbolaget Helsas vårdcentraler i Norrköpings kommun lever inte upp till kraven på tillgänglighet och bedriver heller inte tillräckligt bra patientsäkerhetsarbete, konstaterar Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

IVO har tittat närmare på 142 klagomål som kommit in till IVO och Patientnämnden Östergötland. Det har även kommit in fyra anmälningar enligt lex Maria från vårdcentralerna under året där IVO anser att Helsas internutredningar har varit bristfälliga.

Alla klagomålen gjordes inom loppet av ett år och många av ärendena gäller Vårdcentralen Spiran. Vissa ärenden rör också samma patient.

Norrköping

– Vi hade 143.000 besök på våra vårdcentraler i Norrköping under den här perioden och ser man på antalet klagomål ur det perspektivet så blir bilden en annan, säger Martin Höjlund, regionchef Öst hos Helsa.

IVO förutsätter att Helsa vidtar de åtgärder som krävs för att bättre förebygga vårdskador, enligt beslutet.

– Vi tar det här på största allvar, försäkrar Martin Höjlund.

Helsa driver vårdcentralerna Spiran, Östertull, Vilbergen, Skarptorp och Kneippen i Norrköping.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet