Foto: SVT

Värmekameror ska förhindra viltolyckor

Uppdaterad
Publicerad

Viltolyckor står för upp till 70 procent av alla polisrapporterade olyckor i trafiken i vissa områden. Men nu finns planer på att testa värmekameror för att förhindra olyckor.

Riksväg 35 vid Åtvidaberg är en av landets mest olycksdrabbade vägar när det gäller viltolyckor. En lösning för att minska olycksstatistiken kan vara värmekameror som känner av och varnar om det finns till exempel rådjur eller älg  i närheten av vägen.

Viltsluss

Kamerorna sätts upp vid en viltsluss eller annan typ av öppning i viltstängslet. Mattias Olsson, forskare och uppdragstagare åt Trafikverket, förklarar:

– Stängslet leder djuret fram till öppningen. Där finns det detektorer som känner av när djuret kommer och varnar då trafikanten att nu står det ett djur vid vägbanan eller på vägen. Och då gäller det ju som trafikant att reagera på detta också, annars funkar det inte.

Viltstängsel dyr lösning

Östergötland och Värmland är pilotlän i det projekt som Trafikverket driver för att hitta olika sätt att minska viltolyckorna. Viltstängsel är en effektiv metod, men har samtidigt sina begränsningar och är dessutom en dyr åtgärd.

– Man kan inte sätta stängsel längs alltför långa sträckor. Till slut så tröttnar djuren, de hoppar över eller bryter igenom. Och någonstans tar ju stängslet slut, vilket gör att vi får ansamlingar av viltolyckor precis på de ställena istället.

Det går alltså inte att stängsla in hela väg- och järnvägsnätet. För Trafikverket  gäller det att försöka hitta de punkter där flest olyckor sker.

Testas i Östergötland och Värmland

I Östergötland och Värmland har man plockat ut 4-5 delsträckor i varje län där man ska testa olika metoder.

– Sträckan före och efter Åtvidaberg, ungefär en mil, är bland de värsta sträckorna i hela landet när man tittar på statistiken för olyckor per kilometer, säger Mikael Alm som leder projektet vid Trafikverket.

Under en femårsperiod inträffar på den här vägsträckan mellan 25 och 80 olyckor per kilometer. Viltvarningssystemet med värmekameror är en metod. Än är dock inte alla beslut tagna, men det lutar åt att systemet kan börja testas på riksväg 35 nästa år.

Odling har betydelse

Fler skyltar, sänkta hastigheter och samarbete med skogsägare och markägare är andra sätt att försöka få ner olyckorna.

– Det gäller att hitta ett brett angreppssätt, förklarar Mikael Alm. Vad man odlar i närheten av vägar och järnvägsräls har nämligen stor betydelse.

– Slyskog är ju mumsmums för älgen att gå och beta på nära vägen, säger Mikael Alm.

Målet är att de metoder som fungerar sedan ska kunna införas på andra håll i landet.

De fem mest viltolycksdrabbade vägsträckorna i Östergötland

Rv 35 Grebo – Åtvidaberg

Rv 35 Åtvidaberg – länsgräns Kalmar län

Rv 23/34 Linköping  Brokind samt Hamra

Lv 215 Skärblacka – Finspång

Lv 209 Norrköping – Östra Husby

Källa: www.viltolycka.se med statistik från 2015

Råd från trafikverket

FÖRE RESAN

Se till att vara utvilad så ökas din uppmärksamhet.

Skaffa dig appen ”Viltolycka” (finns gratis att ladda ner till din mobiltelefon).

Planera din resa och ta del av informationen på Nationella Viltolycksrådets, NVR, hemsida www.viltolycka.se  Våra 5 mest viltolycks-drabbade vägsträckor (finns länsvis under ”Regionala Viltolycksråd”) samt att du även kan få din färdväg uppritad och se var det ofta händer viltolyckor.

Se till att ha viltmarkeringsremsan med i fordonet (finns bl. a att hämta hos bilprovningen och polisen samt att det finns en enklare form av viltmarkeringsremsa att ladda ner på hemsidan www.viltolycka.se).

UNDER RESAN

Anpassa hastigheten.

Använd bilbälte.

Ha appen ”Viltolycka” aktiverad.

Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning och ”se dig omkring”.

Tänk på att flera djur rör sig i flock  kommer det ett djur kan det komma flera.

Vilda djur kan även finnas i tätort.

Respektera uppsatta viltvarningsskyltar.

OM VILTOLYCKAN ÄR FRAMME

Varna andra trafikanter och placera ut varningstriangel.

Ta hand om eventuella skadade  – larma polis via 112 (ej 11414).

Markera platsen noggrant där olyckan skett, gärna med viltmarkeringsremsan, på den sida djuret finns eller har försvunnit.

Polisen kommer att intervjua dig om händelsen och ta de uppgifter en kontaktperson inom NVR behöver för att kunna hantera händelsen vidare. En eftersöksjägare med särskilt tränad hund kommer att sändas till platsen om det skadade djuret har lämnat vägområdet.

Appen ”Viltolycka” ger dig ett bra stöd då olyckan är framme samt bestämmer platsen via x/y-koordinater var olyckan skett som med fördel kan lämnas till polisen vid anmälan

Tänk på att det är straffbart att inte rapportera en viltolycka till polisen.

Följande djur är du skyldig att rapportera en sammanstötning med (samt markera platsen): älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, vildsvin, björn, varg, järv, lodjur, mufflonfår, utter och örn

Tänk på att passera en olycksplats med betydligt sänkt hastighet  eftersöksjägare med hund och/eller annan personal (polis, ambulans, räddningstjänst m fl) kan finnas på och invid vägen och utsätts för stora risker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.