Foto: TT

Professorn: Vit januari kan vara varningsklocka

Uppdaterad
Publicerad

Tar du en vit månad efter helgerna?

Ett tillfälligt tvärstopp kan leda till en annan baksmälla. Att dricka mycket och sedan inte alls kan trigga ett beroende.

Efter julfirandet och nyårsbalunsen kommer bakfyllan. Och med den följer för många ett nyårslöfte om en paus från alkoholen, en vit månad.

– Det kan vara ett tecken på att man själv eller någon annan känner att det håller på att glida i väg till något som inte är helt friskt, säger Markus Heilig, professor i psykiatri vid Linköpings universitet som forskar om beroendeproblematik.

Ställer om celler

Väldigt mycket av forskningen på området pekar på att vita månader inte hjälper, poängterar Heilig. Tvärtom – att dricka mycket eller inte alls i perioder ställer om hjärnan mot ett beroende.

– På biologisk nivå ställer vi om hur nervcellerna pratar med varandra, vilket resulterar i att vi psykologiskt bygger upp ett sug som ökar över tid, säger han.

På kort sikt kan en vit månad ha positiva hälsoeffekter som till exempel bättre levervärden, enligt Anders Hammarberg, alkoholforskare vid Karolinska institutet.

– Sedan brukar vi säga att man inte ska ha en övertro på den vita månaden, säger han.

– Den i sig har inte så stor effekt på längre sikt. Det är bättre att minska sin konsumtion över tid än att dricka mycket, hålla upp och sedan fortsätta dricka mycket igen.

Föreslår alkonacka

För vissa kan en vit månad vara del av ett större nyårslöfte om förändring. För andra, som de som söker sig till Karolinskas beroendecentrum, kan det kännas nödvändigt.

– För en del kan tanken att jag behöver hålla igen i sig vara en signal om att man skulle behöva se över sin konsumtion mer ordentligt, säger Anders Hammarberg.

Professor Markus Heilig föreslår ett annat första steg för att få grepp om läget:

– Det man kan göra, med öppna ögon, är en ”alkonacka” där man dokumenterar hur mycket man dricker och sedan utvärderar.

Baksmälla även för systemet

Systembolaget säljer som mest alkohol under det sista kvartalet varje år – och det sjunker drastiskt till det första kvartalet.

Under 2017 såg försäljningen ut så här:

Januari–mars 7,6 miljarder kronor

April–juni 9,7 miljarder

Juli–september 9,4 miljarder

Oktober–december 9,8 miljarder

I december hade Systembolaget 122.172 kunder, vilket är en tiondel av det totala antalet för året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.