Brus i örat kan hjälpa barn med ADHD

Uppdaterad
Publicerad

Konstant brusljud i öronen kan höja koncentrationen i skolarbetet hos barn och ungdomar med ADHD. Det visar en svensknorsk studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Psychology.

Forskarna vid Lunds universitet och Høgskulen i Sogn och Fjordane i Norge såg i sin studie att ett högt, meningslöst och slumpmässigt brusljud via ett par hörlurar, faktiskt fick barn med ADHD att koncentrera sig bättre.

Effekten av brusljudet visade sig i en jämförelse vara större än den av ADHD-medicin, som inte hade någon effekt överhuvudtaget, på de test barnen gjorde.

– Barnen i studien fick genomföra tre kognitiva test som testade minne och uppmärksamhet. På två av testen märktes klara resultatförbättringar av brusljudet, säger Peik Gustafsson, forskare vid Lunds universitet och läkare i barnpsykiatri i Skåne.

Det ”vita” bruset

Trots att studien var liten och utfördes på endast 20 individer, menar forskarna att brusljudet skulle kunna ersätta eller komplettera traditionell ADHD-medicinering.

– Det vi kallar ”vitt” brusljud kan vara en alternativ icke-farmakologisk behandling av ADHD eller ett komplement som gör att man kan sänka dosen av de mediciner som många barn med ADHD idag tar, säger Göran Söderlund, professor i specialpedagogik vid Høgskulen i Sogn og Fjordane i Norge.

– Det verkar som barn med uppmärksamhetsproblem tänker bättre när de hör ljud eller själva skapar ljud. Antingen de får brus i öronen via ett par hörlurar eller producerar ljudet själva, exempelvis genom att trumma med fingrar, pennor och annat i klassrummet, säger Göran Söderlund och fortsätter:

– Vi ska dock komma ihåg att den här studien endast koncentrerar sig på kognitiva prestationer som minne, uppmärksamhet och koncentrationsförmåga. Bruset i öronen löser inte att de här barnen är överaktiva och lätt kommer i konflikt med andra, men det kan kanske hjälpa dem att bli bättre i skolarbetet.

Brusljudet via en app

Som hjälpmedel har forskarna i sina vidarestudier om brusljudets effekt utvecklat en app.

– Genom att göra tre enkla test i appen kan barnen se om de har nytta av brus eller inte. Notera att de flesta barn blir sämre av brusljudet, vilket märktes på kontrollgruppen i studien. I appen kan de sedan följa sin utveckling då de kan spara sina resultat från olika lektioner och se vilka framsteg de gör. Fungerar appen bra i klassrummet så kan man lätt lägga till nya funktioner, exempelvis som att tala om när det är dags att ta en paus, att gå hem eller när de ska äta, berättar Göran Söderlund.

– Vi har sett att det här fungerar i laboratoriet. Nu vill vi se om det även fungerar i klassrummet, säger Göran Söderlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.