Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Kampanjfilmen riktar sig till nyanlända, till personer med ofullständig gymnasieutbildning och till långtidsarbetslösa. Foto: Aktarr och TT

Brist på byggjobbare – kampanj på arabiska ska locka nya till yrket

Publicerad

Den svenska bygg- och anläggningsbranschen har stor brist på arbetskraft. Nu letar man efter framtida byggjobbare i grupper som vanligtvis inte söker sig till branschen.

Den svenska byggindustrin är i stort behov av ny arbetskraft. De räknar med att det behövs 20 000 nya arbetare per år för att kunna bygga ikapp det som inte har blivit byggt de senaste 20 åren. Därför görs nu en satsning på att nå ut till grupper som tidigare inte sökt sig till byggyrken.

Kallas ”Nubyggare”

Genom en satsning som kallas ”Nubyggare” ska människor som står långt från arbetsmarknaden ges en chans att ta sig in i branschen med hjälp av praktik och utbildning. Projektet riktar sig till nyanlända, personer med ofullständig gymnasieutbildning och till långtidsarbetslösa.

– För att vi ska komma upp i det antalet nya byggjobbare vi behöver måste vi locka människor från hela befolkningen, inklusive de som traditionellt sett inte söker sig till branschen. Ett exempel på en sådan grupp är den arabisktalande befolkningen, säger Eva Hammarbäck, lokal chef Sveriges Byggindustrier Helsingborg.

Över 1400 intresseanmälningar

För att nå den arabisktalande befolkningen i Sverige kom man fram till att det mest effektivt görs på deras eget språk. Byggbranschen tog hjälp av nyhetskanalen ”Aktarr” för att nå ut till arabisktalande personer i hela Sverige. Tillsammans har man tagit fram fem olika informationsfilmer.

”Aktarrs” uppdrag är att förmedla svenska nyheter på arabiska och det är i deras sociala kanaler som en första film nu lagts ut. Mottagandet har varit enormt. Över 1.400 har anmält sitt intresse, något som Aftonbladet var först att berätta om.

– Det har blivit en närmast explosionsartad respons. Vi ser ett mycket stort gensvar och det är oerhört positivt för branschen. Det är fantastiskt, säger Eva Hammarbäck.

Ökad mångfald

Tanken är också att kampanjen ska öka mångfalden inom bygg- och anläggningsbranschen. Eva Hammarbäck menar att det är viktigt att inkludera hela samhället om det ska gå att bygga hela samhället.

– Mångfald måste vi ha. När människor från olika länder, med olika kulturer och bakgrunder, arbetar tillsammans. Det är då vi utvecklas som mest.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer