Amanda Hansson injektionsbehandlas Foto: SVT

Läs chatten om skönhetsoperationer i efterhand

Uppdaterad
Publicerad

Christine Holst och Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument svarade på läsarna frågor – här kan du läsa chatten i efterhand.

Nicolai Grant SVT: Hej alla,

Nu inleds chatten med Christine Holst och Gustav Sandgren, båda är vägledare vid Hallå konsument på Konsumentverket. Ställ era frågor om skönhetsingrepp så svarar de så fort som möjligt.

Helena: Skiljer det sig mycket i pris mellan olika utförare och ska man akta sig om priset verkar för billigt?

Gustav Sandgren: Vår erfarenhet är att priset skiljer sig åt mellan olika företag i branschen. Priset säger inte allt, men det kan vara ett tecken på att konsumenten bör vara extra vaksam. Sök alltid information om företaget på internet innan du bestämmer dig. Om du har någon bekant som anlitat företaget innan så kan du fråga hen om referenser. Kolla alltid så att företaget har en ansvarsförsäkring och läs igenom villkoren noga. Var också noga med att rådgöra med den som ska utföra behandlingen om vilket resultat du kan förvänta dig. Det är bra att få detta dokumenterat i avtalet, så att du kan bevisa i efterhand vad du blivit lovad.

Johanna: Hej jag gjorde för några år sedan en näsoperationen i Sverige och läkaren förstörde den, kan man få tillbaka pengarna?

Christine Holst Läs först igenom avtalet som du har med den som har utfört operationen. Är det reglerat där hur ni ska lösa när en operation leder till att du som kund inte är nöjd? Om det inte framgår av avtalet hur ni ska lösa situationen då  brukar ARN (allmänna reklamationsnämnden) hänvisa till konsumenttjänstlagen och lagen ger företaget rätt att göra om och rätta till när det blir fel. Tänk också på att det är viktigt att inte låta tiden gå. Gör din reklamation så snart du upptäcker att du är missnöjd.

Anonym: Hur ofta sker det komplikationer under ingrepp? Är det större andel unga kvinnor som opererar sig?

Gustav Sandgren: Vi har tyvärr inte tillgång till någon sådan statistik. Det finns vissa uppgifter om hur många som vänder sig till den offentliga sjukvården för att få vård för skador som de har fått i samband med skönhetsoperationer. Det finns förmodligen ett stort mörkertal, då många som blivit felbehandlade inte vänder sig till den offentliga vården. Vi har inga uppgifter om unga kvinnor är överrepresenterade i statistiken eller inte.

Undran : Är det värt pengarna? Tänker mest på att det är / borde vara dyrt?

Christine Holst Det är en fråga som du måste ställa till den som väljer att göra en skönhetsbehandling. Det faktum att det finns ett stort utbud tyder ju på att det är viktigt för många. Men här kan man så klart tycka olika.

Anna-Maria: Undrar hur säkra ögonlaser operationer är i Sverige. Lasek/Elsa metoden? Vart kan man kolla om läkaren kliniken är seriös?

Gustav Sandgren: 

Vi kan tyvärr inte uttala oss om specifika metoder. Möjligtvis kan myndigheten Strålsäkerhetsmyndigheten ha mer information, då de har stor kunskap om frågor som berör laserbehandlingar. Om du vill undersöka om en läkare har legitimation så kan du kontakta myndigheten Socialstyrelsen. Om du vill undersöka om det finns anmärkningar mot en läkare så kan du kontakta myndigheten Inspektionen för vård och hälsa (IVO).

Sofia: Vart vänder man sig om man vill utbilda sig för att utföra enklare skönhetsingrepp som fillers-behandlingar? Jag är snart färdigutbildad sjuksköterska.

Christine Holst Information om utbildningar inom det område du efterfrågar har vi inte. Ett tips är att göra research på internet och dessutom kontakta någon som har gått utbildningen för att höra om hen är nöjd.

Maria: Om jag inte blir nöjd när jag har blivit skönhetsopererad – vad har jag för rättigheter då som konsument?

Gustav Sandgren: Det är tyvärr svårt att svara på eftersom det inte finns någon lag som direkt reglerar vilka rättigheter konsumenter har när det kommer till misslyckade skönhetsoperationer. Först och främst måste du läsa vad du och företaget kom överens om i ert avtal. Där kan det stå vilka rättigheter du har att kräva ersättning om resultatet av skönhetsoperationen inte blev som väntat. Om det inte står något alls så brukar Allmänna reklamationsnämnden titta på vad som står i konsumenttjänstlagen. Enligt denna lag så har du i första hand rätt att kräva att företaget ska göra om behandlingen. Om företaget inte kan eller vill göra om behandlingen så finns det vissa möjligheter för dig att kräva pengarna tillbaka.

Sofia: Vem kan gå en utbildning för att lära sig att utföra fillers-behandlingar?

Christine Holst Det är information som vi inte har. Men som jag tipsade på i tidigare svar så kan det vara värdefullt att göra research på internet och dessutom kontakta någon som har gått utbildningen för att höra om hen är nöjd.

Kalle: Hur vanligt är det att ni kan hjälpa personer som skönhetsopererat sig? Och på vilket sätt kan ni hjälpa?

Gustav SandgrenHallå konsument kan ge rådgivning om dina rättigheter. Däremot kan vi inte hjälpa dig rent praktiskt. Om du har reklamerat till företaget, men ni inte hittar en gemensam lösning, så kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. De kan pröva tvisten mellan dig och företaget om det inte krävs en medicinsk bedömning. Om det krävs en medicinsk bedömning så är risken att du måste stämma företaget inför domstol.

Sofia: Regeringen har en pågående Skönhetsutredning, som syftar till att stärka patientskyddet. Hur går det med denna utredning? Vad ska den leda till??

Gustav Sandgren: Betänkandet har varit ute på remiss och många myndigheter och intresseorganisationer, däribland vi på Konsumentverket, har fått en chans ge feedback på utredarens förslag. Nu ligger bollen hos regeringen att läsa igenom alla remissvar och ta ställning till hur frågan ska tas vidare. Mer information kan vi inte ge i dagsläget. Utredarens förslag är att det ska bli en ny lag som skyddar konsumenter som låter utföra kroppsbehandlingar. I lagförslaget talas det bland annat om att tillsynsansvaret behöver regleras och att företagen måste informera om vilka risker som finns med behandlingen. Men detta är alltså än så länge bara ett förslag.

Maria: Om jag inte blir nöjd när jag har blivit skönhetsopererad – vad har jag för rättigheter då som konsument?

Christine Holst 

På vår hemsida kan du läsa om vilka rättigheter du har. Jag klistrar in en länk där du finner informationen. http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/skonhetsbehandling/

Mia: Hej! Borde det inte vara så att skönhetsoperationer /behandlingar sker på egen risk? Det borde väl inte belasta skattefinansierad vård utan den enskilde när det inte finns några som helst medicinska skäl? Istället borde väl det informeras ingående till dem som väljer detta alternativet om risker med ingreppen? Ett krav på skönhetsindustrin att informera sakligt med andra ord.

Gustav Sandgren: Utredaren som har fått i uppdrag att se över lagstiftningen på detta område (SOU 2015:100) föreslår att alla företag som utför skönhetsbehandlingar ska ha en informationsplikt. I informationsplikten ligger att företaget ska ge konsumenten information om alla eventuella risker som finns med behandlingen. Baserat på den informationen så kan konsumenten bedöma om hen anser att det är värt risken att låta utföra behandlingen. Men detta är alltså än så länge bara ett förslag.

Marlene: Det är viktigt att man som kund vänder sig till en certifierad sjuksköterska/läkare. Vilka dem är i Sverige hittar man på certifieringsrådets hemsida. Har ni någon uppfattning om hur det går med det lagförslag som ligger på regeringens bord? Det är som sagt mycket viktigt att inte vem som helst utan utbildning får utföra skönhetsinjektioner. Det kan få allvarliga biverkningar och komplikationer om man inte känner till ansiktets anatomi.

Gustav SandgrenOm du tittar på svaret nedan så hittar du den information vi har i nuläget om lagförslaget. Vi vet tyvärr inte mer än så, utan nu ligger bollen hos regeringen. Vi känner inte till certifieringsrådet och kan därför inte uttala oss om vilken legitimitet denna organisation har.

Nicolai Grant SVT: Då var tiden vi hade för chatten slut och tackar alla som ställde frågor till Christine Holst och Gustav Sandgren, båda jobbar som vägledare vid Hallå konsument på Konsumentverket. Hoppas ni har fått svar på era frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.