Motståndet var stort på riksnivå. Enligt en utredning av forskningsinstitutet VTI skulle en citytunnel aldrig betala sig.
Men de som var för tunneln gav sig inte, förhandlingar sattes igång, och så småningom blev det ett genombrott. Citytunneln skulle bli verklighet om regionen och Malmö kommun betalade 25 procent.
Regionen använde sig av fonderade pengar i dåvarande Malmöhustrafiken och Malmö kommun sålde av aktier i Sydkraft. Och när väl de pengarna var på plats så blev det ett avtal.
Nu är det alltså snart invigning, men resandeutvecklingen med tåg över Öresund är så kraftig att tunneln snart inte räcker till och det visste man förmodligen redan från början
Ilmar Reepalu och hans kollega i Köpenhamn, Frank Jensen har pratat sig samman om framtiden. De vill ha en ny tunnel, direkt mellan Malmö C och Köpenhamns nya metronät. Och längre fram krävs förmodligen höghastighetståg. Sverige och Danmark kan knytas samman med nätet i resten av Europa där utbyggnadstakten är snabb.