Citytunneln räcker inte till

Uppdaterad
Publicerad

När Citytunneln invigs på lördag ska tågtrafiken flyta lite bättre. Men det är bara tillfälligt. För på sikt räcker den inte på långa vägar för framtidens behov.

Motståndet var stort på riksnivå. Enligt en utredning av forskningsinstitutet VTI skulle en citytunnel aldrig betala sig.

Men de som var för tunneln gav sig inte, förhandlingar sattes igång, och så småningom blev det ett genombrott. Citytunneln skulle bli verklighet om regionen och Malmö kommun betalade 25 procent.

Regionen använde sig av fonderade pengar i dåvarande Malmöhustrafiken och Malmö kommun sålde av aktier i Sydkraft. Och när väl de pengarna var på plats så blev det ett avtal.

Nu är det alltså snart invigning, men resandeutvecklingen med tåg över Öresund är så kraftig att tunneln snart inte räcker till och det visste man förmodligen redan från början

Ilmar Reepalu och hans kollega i Köpenhamn, Frank Jensen har pratat sig samman om framtiden. De vill ha en ny tunnel, direkt mellan Malmö C och Köpenhamns nya metronät. Och längre fram krävs förmodligen höghastighetståg. Sverige och Danmark kan knytas samman med nätet i resten av Europa där utbyggnadstakten är snabb.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.