Det är region Gotland som satsar de 250 miljonerna som kajen kostar. Men CMP har lovat att hyra den i 20 år, enligt ett avtal som undertecknades på måndagen.
– Det här är en betydande affär för oss eftersom vi kan erbjuda våra kunder en mer attraktiv kryssningsrutt. Att vi därmed också bidrar till att fler turister besöker Gotland känns väldigt roligt, säger Johan Röstin, vd för Copenhagen Malmö Port AB.
För Gotlands del har kajen legat högt på önskelistan i många år. Stora kryssare har varit hänvisade till att ligga på redden utanför Visby vilket har gjort att en hel del potentiell trafik, och därmed inkomster, har gått ön förbi.
Men under fjolårets Almedalsvecka mötte värdöns representanter representanter för Copenhagen Malmö Port. Och sedan dess har det gått fort. De marinekologiska underdsökningarna pågår och 2016 ska muddringen börja.
Tanken är att med Gotland som ny destination ska fler fartyg kunna lockas till Östersjön och därmed även Köpenhamn