Beslutet att ta in anbud på 150 nya eltåg togs av en bred majoritet i Folketinget under ett möte på Christiansborg, rapporterar Börsen. De nuvarande IC4- tågen kommer att skrotas i mitten av 2020-talet och IC3 ska fasas ut i slutet av 2027. Inköpen av tågen har enligt Ole Birk Olesen, transportminister (LA), varit en stor skandal – vilket han inte vill ska upprepas.
– Vi måste ha nya och pålitliga drivkrafter, säger ministern till Börsen.
Underhållet av de nya tågen ska skötas av tillverkaren, inte av DSB som tidigare och kommer kosta 11 miljarder danska kronor, vilket motsvarar ungefär 14 miljarder svenska kronor. Eltågen kommer att vara mer miljövänliga och billigare i drift än de gamla tågen. Michael Svane, branchdirektör för DI Transport säger till Börsen att:
– Beslutet att köpa nya tåg är ett helt nödvändigt beslut. Avtalet kommer att resultera i nya och bättre tider för järnvägstrafik i Danmark.