Helen Sandström, Kenneth Sandgren och Lena Lindkvist. Foto: Johanna Olofsson/SVT

”De borde få bättre lön och arbetsvillkor”

Uppdaterad
Publicerad

Anställningsvillkoren på Foodora verkar lämna en del övrigt att önska. Det anser de Malmöbor som SVT Nyheter Skåne har pratat med, efter Sydsvenskans granskning av villkoren i matbudsbranschen.

– De borde få det bättre, för de gör ett bra jobb, säger Malmöbon Helen Sandström.

Kenneth Sandgren menar att han aldrig har beställt mat via Foodora och efter Sydsvenskans artiklar om företaget, nu har ännu mindre lust att göra det.

– Det som framkommit kring hur arbetstiderna varierar och kraven på de anställda, gör att man inte blir så benägen att använda dem som leverantörerna, säger han.

En annan Malmöbo som tycker att Foodoras arbetsvillkor är upprörande är Lena Lindkvist.

– De skulle ha mer skäliga arbetsvillkor, både lön och hur de jobbar.

Foodora: ”Det är beklagligt”

På Foodora menar man att de flesta av de anställda i Skåne är nöjda med sin arbetssituation.

– Vi har generellt sett stor medarbetarnöjdhet i Skåne. Varje missnöjd medarbetare ser jag som en stor motgång, säger John Denbratt på Foodora till SVT.

Företaget ska nu tillsätta en utredning för att undersöka uppgifterna i Sydsvenskans granskning.

– Vi vill hela tiden bli bättre. Det är viktigt nu att vi kommer till bukt med eventuella problem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.