Emil Silvhed går första året på gymnasiet i Malmö, men minns ångesten kring nationella proven i årskurs tre och sex.
Då får elever med dyslexi inte använda sina hjälpmedel i läsförståelsen i svenska och engelska på de nationella proven.
– Men jag läser ju med öronen, precis som en blind läser med fingrarna, menar Emil.
”Svek mot eleverna”
Under nationella dyslexiveckan nu i oktober har problemet tagits upp av Svenska dyslexiföreningen.
– Det är ett svek mot de här eleverna. Det viktigaste måste ju vara vad man lär sig, inte hur man gör det, säger Anneli Andersson, ordförande i Svenska dyslexiföreningen Skåne.
Kan inte testa förståelse
Enligt Skolverket går det inte att testa läsförståelsen om hjälpmedel används. De menar att läsning både är avkodning och förståelse av en text.
– Får eleven texten uppläst kan vi inte pröva avkodningen, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.
Han menar att det då blir en hörförståelse istället.
– Det känns inte bra när man inte får visa vad man faktiskt kan, menar Emil Silvhed.
Se mer i klippet ovan.