• Viktigt meddelande:

    Det brinner i en transformatorstation i Harsprånget i Jokkmokks kommun. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer här

Visa alla (4)

Skolverket nekar elever med dyslexi hjälpmedel vid nationella prov

Publicerad

Hjälpmedel för en elev med dyslexi är viktiga verktyg för att skolarbetet ska fungera. Men när det är dags för nationella prov i läsförståelse plockas hjälpmedlen bort.
– Man vill ju visa vad man kan och att man är minst lika bra även om jag har dyslexi, säger Emil Silvhed från Östra Klagstorp.

Emil Silvhed går första året på gymnasiet i Malmö, men minns ångesten kring nationella proven i årskurs tre och sex.

Då får elever med dyslexi inte använda sina hjälpmedel i läsförståelsen i svenska och engelska på de nationella proven.

– Men jag läser ju med öronen, precis som en blind läser med fingrarna, menar Emil.

”Svek mot eleverna”

Anneli Andersson, ordförande Svenska dyslexiföreningen Skåne

Under nationella dyslexiveckan nu i oktober har problemet tagits upp av Svenska dyslexiföreningen.

– Det är ett svek mot de här eleverna. Det viktigaste måste ju vara vad man lär sig, inte hur man gör det, säger Anneli Andersson, ordförande i Svenska dyslexiföreningen Skåne.

Kan inte testa förståelse

Anders Boman, enhetschef nationella prov Skolverket

Enligt Skolverket går det inte att testa läsförståelsen om hjälpmedel används. De menar att läsning både är avkodning och förståelse av en text.

– Får eleven texten uppläst kan vi inte pröva avkodningen, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Han menar att det då blir en hörförståelse istället.

– Det känns inte bra när man inte får visa vad man faktiskt kan, menar Emil Silvhed.

Se mer i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer