Färdtjänst dirigeras från Senegal

Uppdaterad
Publicerad

LUND| Snart kan svenskar som beställer färdtjänst kopplas till ett callcenter i Senegal. Efter nio månaders intensiva studier i Dakar hoppas arbetsgivaren Samres att de 32 senegaleserna ska vara mogna att ta emot färdtjänstbeställningar från Sverige.

– Vi hoppas starta verksamheten i november eller december, säger Niklas Najafi, affärsområdeschef på Samres i Lund.

– Det är mycket språkkunniga personer vi har anställt. Ofta kan de redan fyra-fem språk. Vi har också gjort tester där de bland annat fått skapa svenskklingande ljud.

Samres etablering i afrikanska Senegal är en fortsättning på företagets utlandssatsningar. Redan finns ett 100-tal telefonister i Moldavien och Estland. Skånetrafikens kunder kopplas till ett callcenter i Tartu, Estland och Västtrafiks kunder till Chisinau, Moldavien. Samres hymlar inte med att det är de lägre lönerna som lockar även i Senegal.

– Det ger oss konkurrensfördelar, säger Niklas Najafi, som samtidigt betonar att deras utländska callcenters får bra betyg av kunderna.

– Vi fick en extra bonus från Västtrafik för bra bemötande och för helhetsintrycket av samtalen med kontoret i Chisinau.

Samres har totalt 325 anställda, de flesta i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.