– Vi hoppas starta verksamheten i november eller december, säger Niklas Najafi, affärsområdeschef på Samres i Lund.
– Det är mycket språkkunniga personer vi har anställt. Ofta kan de redan fyra-fem språk. Vi har också gjort tester där de bland annat fått skapa svenskklingande ljud.
Samres etablering i afrikanska Senegal är en fortsättning på företagets utlandssatsningar. Redan finns ett 100-tal telefonister i Moldavien och Estland. Skånetrafikens kunder kopplas till ett callcenter i Tartu, Estland och Västtrafiks kunder till Chisinau, Moldavien. Samres hymlar inte med att det är de lägre lönerna som lockar även i Senegal.
– Det ger oss konkurrensfördelar, säger Niklas Najafi, som samtidigt betonar att deras utländska callcenters får bra betyg av kunderna.
– Vi fick en extra bonus från Västtrafik för bra bemötande och för helhetsintrycket av samtalen med kontoret i Chisinau.
Samres har totalt 325 anställda, de flesta i Sverige.