Det är ingen munter upplevelse att vandra omkring i Rödbyhavn på Lolland. Längs gatan finns gott om tomma hus som tidigare inrymde hotell restauranger och butiker.
Nästan inga människor syns i centrum. Färjorna till Puttgarden kommer visserligen att segla tio år till, men sen är det slut.
– Jag vill inte ha någon fast förbindelse. Inga turister kommer att köra in här då, säger René Ramsing, en av de cirka 2 000 som bor i Rödbyhavn.
Skapar tillväxt
Men det är inte alla som håller med honom. Inne på grillbaren säger besökarna att motståndet mest finns på den tyska sidan. Här kan det ju i alla fall inte bli sämre säger någon. Och somliga ser den fasta förbindelsen som det stora hoppet.
– Vi saknar arbetsplatser och vi behöver utveckling, säger Jane Skielboe från grannstaden Maribo.
Transportministern och ledande tjänstemän som planerar den fasta förbindelsen har bjudit in allmänheten på Lolland för att diskutera förbindelsen på ett möte.
– Där det är bra infrastruktur skapas det tillväxt. Om 20 år kommer man att uppleva här det man inte trodde var möjligt, nämligen att det har vuxit fram ett stort antal nya arbetsplatser, säger transportminister Hans Christian Schmidt.
Nödspår
Två alternativ har tagits fram, en bro och en tunnel. De flesta remissinstanser förordar tunnel. Enligt uppgift är också en majoritet i folketinget för en sådan. Och det blir i så fall en sänktunnel av samma slag som i Öresundsförbindelsen, fast med större säkerhet.
-Utifrån erfarenheterna från Öresundstunneln förser vi den här med nödspår så att utryckningsfordon kan komma fram lättare, säger Peter Lundhus, teknisk direktör för Fehmarn Bält-förbindelsen.
Enligt planen ska bygget påbörjas 2014 och 2020 ska förbindelsen vara klar. Kostnaden beräknas till nästan 38 miljarder danska kronor. Från Malmö kommer man att kunna nå Tyskland på omkring två timmar.