Under de senaste veckorna har ett 50-tal personer arbetat dygnet runt med att åtgärda spårfelen som orsakat förseningar och inställda tåg på sträckan mellan Helsingborg och Lund. Samtidigt som delar av spåret byts ut, letar man även efter fler sprickbildningar med hjälp av ultraljudskontroller.
– Nu har vi bytt delar på cirka 5000 meter, så vi har ungefär hälften kvar, säger Ola Malmberg, projektledare på Trafikverket.
Vädret kan påverka
Tillsammans med järnvägsföretagen har Trafikverket satt upp en målsättning där reparationsarbetet ska vara klart till slutet av januari. Men arbetet kan pågå längre om temperaturen sjunker.
– Vi har både resurserna och materialet men blir det minusgrader får vi inte svetsa. Då får vi avbryta och vänta på att det blir plusgrader. Jag hoppas verkligen inte att vi går över den tiden men det är väldigt svårt att lova någonting, säger Ola Malmberg.
Ingen julledighet
Reparationsarbetet kommer pågå dygnet runt även under jul och nyår för att åtgärda sprickbildningarna i spåren så fort som möjligt.
– Det blir ingen julledighet för våra entreprenörer. Vi sätter in allt vi kan för att försöka fixa detta, säger Ola Malmberg.