Foto: Ivan Loftrup Ericson

Nu ska trafiken fjärrstyras – flygtorn på väg mot pension

Uppdaterad
Publicerad

Luftfartsverket vill pensionera flygtornet på Sturup och istället fjärrstyra trafiken från Stockholm. Men flygledarnas fackförbund tycker inte att frågan är färdigutredd.

En måndag i februari. Det är mulet och dålig sikt, men det hindrar inte flygledarna på Sturup. Det krävs betydligt sämre väder för att flyg ska ställas in.

Årligen lotsar de 40 0000 flygplan till- och från flygplatsen, men snart kan det vara slut med det. Luftfartsverket vill börja fjärrstyra trafiken på Sturup från Stockholm istället.

– När vi centraliserar och digitaliserar får vi en annan kostnadsutveckling än hittills. Vi också får ner kostnaderna kring underhåll och teknisk utveckling, säger Olle Sundin, generaldirektör på Luftfartsverket.

Beslutet får kritik

Fjärrstyrningen görs med information från kameror på flygplatsen som skapar en projektion på datorskärmen. Efter att med gott resultat ha fjärrstyrt flygledningen på Örnsköldsviks flygplats, har Luftfartsverket beslutat att göra detsamma med Sturup och fyra flygplatser till i Sverige.

Men facket tycker att inte att konsekvenserna av beslutet är tillräckligt utredda. Det går inte att överföra Örnsköldsviksmodellen rakt av menar man.

– Metoden fungerar utmärkt för en flygplats med 4000 in- och utflygningar om året, men Sturup har tio gånger så stor kapacitet. Det är inte utrett vad konsekvenserna blir, menar Ann-Marie Bredberg, ordförande för Fackförbundet ST.

Metoden har inte prövats

Luftfartsverkets generaldirektör medger att metoden inte har prövats i så här stor skala förut. Inte någonstans i världen. Ändå hävdar han att de tester som har gjorts visar att det inte ska vara något problem.

– Vi har väl beprövad dokumentation. Principiellt är det samma lösning så att vi nu växlar upp till fler flygningar, ser vi inte som något större problem, säger Olle Sundin.

Digitalisering minskar sikten

Den digitaliserade flygplatsbilden innehåller inte lika mycket information som en flygledare på plats har tillgång till menar facket. Till exempel ser man inte inte lika långt i djupled.

– Vid klart väder ser vi plan som är 15 kilometer bort genom fönstren. Men den digitaliserade bilden är lite förvrängd och innebär att sikten bara är cirka sju kilometer. Risken är att vi inte kan ta emot flyg i samma omfattning, utan att de får vänta på inflygning, säger flygledaren Mathias Klintenberg, lokalt ombud för Fackförbundet ST.

Även på denna punkt avfärdar Luftfartsverket kritiken

– Vi kommer att kunna ha samma kapacitet som idag. Det kommer inte innebära några förseningar för passagerarflyg, säger Olle Sundin.

Flygtornet kan rivas

Även i övriga Europa är flygledarnas fackförbund kritiska till fjärrstyrning. Om den svenska fjärrstyrningsplanen genomförs, erbjuds flygledarna på Sturup att jobba i Stockholm, men ingen av dom 15 flygledarna verkar vara intresserade

– De vill söka andra jobb inom Luftfartsverket, men framförallt vill de stanna i Skåne, säger Mathias Klintenberg, lokalt ombud för Fackförbundet ST.

Luftfartsverkets plan är att påbörja fjärrstyrningen av trafiken till flygplatserna i Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Malmö under 2018.

Vad som händer med flygtornet på Sturup då, är det ingen som vet.

– Det går ju att riva, så får man fler parkeringsplatser, gissar Mathias Klintenberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.