Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Den här lilla ubåten kan undsätta en hel ubåtsbesättning och kan även transporteras iväg med ett transportflygplan, säger Jörgen som arbetar som pilot i ubåten. Foto: Johan Dernelius

Följ med på en åktur med marinens egen ”yellow submarine”

Uppdaterad
Publicerad

En liten gul ubåt besökte Malmö hamn när marinen firade sitt 500-årsjubileum under fredagen. Den lilla farkosten kan evakuera förlista ubåtar på 460 meters djup.

Belägen ombord på akterdäck på den betydligt större HMS Belos är miniubåten en eftertraktad samarbetspartner när man övar evakuering från förlista ubåtar. I Europa finns ett fåtal räddningsubåtar och det finns samarbetsavtal med bland annat Norge, Storbritannien och Polen.

– Det unika med den här ubåten är att vi har ett helhetssystem med ett tillhörande moderskepp och att vi kan arbeta under ”rätt tryck” när vi gör räddningsinsatser, säger Jonas som arbetar som räddningsoperatör.

URF-ubåten är hemmahörande på akterdäck på moderskeppet HMS Belos. De två fartygen och har kapacitet att hantera en hel svensk ubåtsbesättning i ett dyk. Foto: Johan Dernelius

Maxdjup på 460 meter

Eftersom Östersjön är relativt grunt kan man utföra räddningsuppdrag i hela området. Vanligtvis övar man på 70-100 meters djup, men man kan gå betydligt djupare om det skulle behövas.

– Vi kan gå ner till 460 meters djup för att ansluta oss till en havererad ubåt. Sedan är den även byggd för att kunna ta emot en hel svensk ubåtsbesättning. Men då får man sitta som packade sillar, säger Jörgen som är pilot på räddningsubåten.

Med anledning av att marinen fyller 500 år passade man på att visa upp alla delar av verksamheten och man hade även fokuserat på att bjuda in högstadieelever som närmar sig åldern för mönstring. Foto: Johan Dernelius

Fakta om miniubåten – URF:

Ubåtsräddningsfarkosten (URF) är placerad ombord på HMS Belos. Det är en räddningsfarkost som har till uppgift att rädda besättningen ur en sjunken ubåt.

Det sker genom att ubåtsräddningsfarkosten sjösätts från HMS Belos och därefter dyker ner och dockar med ubåten som ligger på botten. Därefter tas ubåtsbesättningen ombord i ubåtsräddningsfarkosten som åker mot ytan igen. Väl vid ytan tas ubåtsräddningsfarkosten ombord på HMS Belos varvid hon ansluts till HMS Belos tryckkammarsystem och behandling av ubåtsbesättningen påbörjas.

Det är ett unikt och avancerat ubåtsräddningssystem Sverige har. Ubåtsbesättningen är nämligen trycksatt under hela räddningsförfarandet så kallat Transfer Under Pressure TUP. Ubåtsräddningsfarkosten med HMS Belos är en eftertraktad resurs internationellt. Sverige har ubåtsräddningsavtal med flera länder till exempel Norge, Polen, Storbritannien.

Ubåtsräddningsfarkosten är även designad för att kunna flygtransporteras eller bogseras till ett olycksområde.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.