Foto: SVT

Grön el hot mot biogasbussar

Publicerad

I dag körs 99,7 procent av Skånes alla stadsbussar på biogas som har producerats av skåningarnas matrester. Resten av bussarna körs på grön el, men i framtiden kan elbussarna dominera stadsbusstrafiken något som oroar Skånes biogasproducenter.

I Kristianstad går alla stadsbussar på biogas som den lokala biogasanläggningen producerar av invånarnas avfall som annars hade gått till förbränning.

Nästan alla Skånes stadsbussar går på drivmedel som producerats av våra matrester, något som uppskattas av många resenärer.

– Jag tycker att det är en bra grej att soporna återanvänds så att de inte bara ligger och skräpar, utan att det får användas till något vettigt, säger Alice Nilsson, busspendlare från Östra Göinge.

På väg mot elbussdrift

Bara en liten del av Skånes stadsbussar drivs på grön el, men inom 5-15 år kan stadsbusstrafiken komma att gå på just el. Enligt Skånetrafikens miljö- och hållbarhetsstrateg är den gröna elen intressant framför allt i stadsmiljöer.

– Man ser ju på den globala och även den nationella marknaden ett teknikskifte, ett paradigmskifte, där framför allt elbussdrift blir väldigt intressant och där batteriutvecklingen går i rasande takt. Tekniken flyttar sig mot eldriften som har stora fördelar i stadsmiljöer för det är ju inga avgaser från avgasröret och väldigt bra energieffektivitet. Plus minskar klimatutsläppen drastiskt, så i framtiden är hela världen på väg mot elbussdrift, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsstrateg vid Skånetrafiken.

”Måste kanske lägga ner”

Skånetrafikens framtidsvisioner oroar på biogasanläggningen i Karpalund där Kristianstadsbornas bruna avfallspåsar blir till biogas.

– Elbussar i framtiden kommer vi säkert se i samhället, men när vi redan har en fungerande busstrafik baserad på biogas och där biogasen produceras lokalt i ett kretsloppsarbete så menar vi att det är feltänkt helt enkelt, säger Göran Thessén, vd för kommunägda energikoncernen C4 Energi.

Trots att Skånetrafiken ser en framtid för biogas inom regionbusstrafiken så valde man att satsa på andra förnybara drivmedel än just biogas i tre av fyra stora upphandlingar av regionbusstrafik under förra året.

– Vi använder en stor mängd biogas och vi kommer att göra det framöver. Vi håller ständigt på att utveckla våra upphandlingskrav för att vässa på dem, men vi valde att upphandla teknikneutralt för att följa teknikutvecklingen, säger Skånetrafikens Iris Rehnström.

Bland regionens biogasaktörer finns nu en oro för att de i framtiden inte längre kommer att kunna göra bränsle av vårt organiska avfall. 

– För biogasbranschen handlar det om att överleva och där är busstrafiken oerhört viktig. För utan att kunna sälja volymer till busstrafiken så blir det väldigt svårt att få ut de volymerna som vi producerar och det kan innebära att vi måste lägga ner, säger Göran Thessén från C4 Energi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.