Undersökningen som genomförts på Saga Sprays systerfartyg Saga Horizon visar att kolmonoxidhalten i pelletslaster är mycket högre än vad man tidigare trott och att transportörerna måste bli bättre på att ventilera.
I de sex fartyg som undersökts av forskargruppen på Sundsvalls sjukhus, var de hösta mätvärden på mellan 13-15 000 ppm:
-Det är omedelbart dödande, säger Urban Svedberg, kemist och yrkeshygieniker.
Syrenivån sjunker också mer än vad man trott, även om det sker under lång tid:
-Med kombinationen av minskat syre och ökat kolmonoxid så är det dödligt efter en vecka i ett slutet lastutrymme. Ofta är själva lastutrymmena väl vädrade, men värre är i de omgivande trapphusen, där det också kan finnas höga gashalter.
Åklagaren lade ned förundersökningen om brott i samband med dödsolyckan 2006, men Hamnarbetareförbundet tänker överklaga.
Olyckan inträffade den 16 november, när fartyget låg i Helsingborgs hamn för att lossa träpellets. På väg ner till botten av lastrummet föll först en besättningsman och sedan en stuveriarbetare ihop på grund av den höga halten kolmonoxid.