– Mig veterligen är det här den mest omfattande ärendet av indragna tillstånd som vi har gjort, säger Markus Edsbagge som är sektionschef på Transportstyrelsen.
Det är en lagregel från förra året som säger att taxametern i taxibilarna måste vara ansluten till en redovisningscentral. Taxibolag har haft ett år på sig att rätta sig efter lagen. Senast första maj i år skulle det vara genomfört och anmält till Transportstyrelsen. Något 50 till 60 taxibolag i Malmö inte gjort. Det gör att Transportstyrelsen nu drar in tillstånden vilket innebär att upp mot 200 taxibilar inte har rätt att köra.
– Det är ju så att kör man utan att vara ansluten till redovisningscentraler så bryter man mot lagen, säger Markus Edsbagge.
Kan nekas tillstånd i tre år
Taxibolagen som får sitt tillstånd indraget kan antingen överklaga till förvaltningsrätten eller söka nytt tillstånd efter att ha åtgärdat problemet. Då gör transportstyrelsen en ny prövning.
– Det prövas individuellt men om vi bedömer att de inte är lämpliga att bedriva taxiverksamhet på grund av tidigare regelbrott kan man olämpligförklaras i tre år, säger Markus Edsbagge.
Under den perioden har man alltså ingen möjlighet att få taxitillstånd. I teorin är det även möjligt för en åklagare att väcka åtal för brott mot taxitrafiklagen.
Hur kommer det här märkas på Malmös taxitrafik?
– Det är klart att det kan bli en hyfsat stor marknadspåverkan om så många bilar ställs av men det är svårt för mig att bedömma.
Enligt Transportstyrelsen är det här problemet större i Malmö än i andra delar av landet.
Om taxiverksamhet
Taxiåkare kallas de som bedriver taxiverksamhet. De kan handla om en enskild bil eller flera bilar. Varje bils taxameter måste vara ansluten till en redovisningscentral. En taxiverksamhet med 20 bilar kan få sitt tillstånd indraget för hela verksamheten även om enbart en bil inte är ansluten till en redovisningscentral.
En redovisningscentral är en central som kan ta emot taxameterinformation med en
certifierad teknisk utrustning. Informationen från taxametern ska föras över trådlöst och digitalt till redovisningscentralen. Skatteverket hämtar sedan uppgifterna från centralen.
Taxiverksamhet regleras genom Taxitrafiklagen. I Skåne finns det totalt cirka 1 800 taxibilar.
Källa: Transportstyrelsen