Hamnkonflikten som bröt ut natten till idag handlar inte så mycket om löner som om arbetstider. Hamnarbetare har väldigt oregelbundna arbetstider och jobbar ofta övertid. Därför har de i många år haft ett visst inflytande över arbetstider och schemaläggning. Men nu är arbetsgivare och fack inte längre överens om hur avtalet ska tolkas när det gäller schemaläggningen. Därför har fackförbundet Transport satt alla hamnar i övertids- och nyanställningsblockad.
-I över trettio år så har vi alltid varit överens när man lägger ut arbetsscheman. Nu vill arbetsgivarna lägga ut dem ensidigt. Vi anser att man måste vara överens med oss när man lägger ut scheman, säger Anders Gustafsson, ombudsman på fackförbundet Transport.
Malmö är Nordens största bilimporthamn och här kommer konflikten märkas av ganska snabbt. Bilbåtarna kommer in vid helt olika tider på dygnet och finns ingen där som kan lossa lasten så får fartyget vänta i hamnen, och det kostar. Arbetsgivarorganisationen, Svenska hamnar, räknar med att runt 25% av all arbetstid i de svenska hamnarna är övertid eller utförs av extraanställda, så blockaden kommer snabbt bli kännbar för företagen och för hamnarna.
90% av den svenska importen och exporten går via hamnarna, så blir övertidsblockaden långvarig kan vi konsumenter också komma att märka av den i form av tomma butikshyllor.