Femern A/S har skrivit ett anläggningskontrakt med konsortiet, som ska bygga tunneln, på 30 miljarder danska kronor, vilket motsvarar drygt 39 svenska miljarder i dagens penningvärde. Den totala byggkostnaden för en fast förbindelse beräknas bli över 50 miljarder svenska kronor.
– Vi är glada över att vi efter flera års förberedelser nu har skrivit kontrakt med de vinnande entreprenörerna, säger Claus F Baunkjær, administrativdirektör hos Femern A/S.
Tunneln mellan Danmark och Tyskland blir världens längsta sänktunnel, 18 kilometer med fyra tunnelrör, två för biltrafiken och två för tåg. Hastigheten blir max 110 kilometer i timmen för bilister och 200 kilometer i timmen för tågen.
När den fasta förbindelsen är klar kommer turen mellan Rødby och Puttgarden att ta sju minuter med tåg och tio minuter med bil. Det innebär en tidsbesparing på cirka en och timme i jämförelse med idag då färjor trafikerar sundet.
Förbindelsen ska var klar 2021.