Nytänkande krävs för citybutikers överlevnad

Uppdaterad
Publicerad

Ekonomiforskare i Lund menar nu att butiker måste tänka nytt för att överleva: ”Cityhandeln står inför ett tvåfrontskrig mot köpcentrum och en växande e-handel”.

Trenden är tydlig – vi köper allt mer på nätet. Enligt e-barometern, som görs av bland andra Post Nord, ökade e-handeln med 16 procent i fjol. Drygt hälften av de tillfrågade konsumenterna uppgav att de gjorde sitt senaste köp av kläder eller skor via datorn.

En utveckling som slår hårt framför allt mot butiker i stadskärnorna.

Lund

– Förr i tiden fanns det jättemånga klädaffärer i centrum, alltså unika butiker som tillhörde de stora kedjorna, men de har ju försvunnit, säger butiksägaren Anna Svensson.

Krävs ett unikt utbud

Hon driver en gardinbutik i Eslöv och är en av affärsinnehavarna som i två decennier har klarat konkurrensen från köpcentrum och e-handel.

– Vi har ju nischat oss helt på gardinsömnad och att hjälpa folk att inreda, säger Anna Svensson.

Men för de som saluför varor som inte är lika unika kommer det att krävas kreativitet för att överleva bedömer ekonomer.

Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Foto: SVT

– Den förändring som sker nu är ganska dramatisk. Jag skulle säga att butikerna i stadskärnorna står inför ett tvåfrontskrig mot e-handeln och de externa köpcentrumen. Då gäller det att hitta incitament för att kunden ska vilja ta sig till butiken, säger Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Det personliga mötet tror han kan vara något kunder kommer fortsätta att efterfråga, men det finns också andra vägar att gå.

Blandade verksamheter

– Man ska inte underskatta det vi kallar ”retail mashup”, att man blandar verksamheter. Till exempel att kombinera en klädbutik med ett kafé, säger Jens Hultman.

Tricket är att hitta något som får kunden att stanna kvar i butiken.

– För att köpa ett par byxor behöver du i dag inte gå till en butik, men för att dricka kaffe måste du fysiskt vara på platsen. Det kan vara ett sätt att skapa relevans för butiken, säger Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lund

Mer i ämnet