För nedresta riksdagsmän visades här för tre år sedan stolt hur man i Skåne satsar på gasdrivna bussar. Och det har gått snabbt, en stor del av busstrafiken i Sydsverige drivs nu av gas vilket har inneburit betydligt mindre trafikavgaser. Men utbyggnaden av tankstationerna har inte hängt med.
Men miljöstrategen på Skånetrafiken Kristina Christensson, anser att det är det stora intresset för fossilfria bränslen som orsakat situationen.
– Det här har lett till en hög takt av att förnya antalet bussar som går på gas här i Skåne.
På flera håll måste bussarna köras långa sträckor för att tankas.
I Lomma och Bjärred måste man ta sig till Löddeköpinge. Tankstationen för bussarna i Höör och Hörby ligger, i Eslöv.
Och Ängelholmsbussarna måste tas till Helsingborg, 3 mil bort, för att få sin gastankning. Jonas Johansson påpekar att detta görs på kvällstid.
– Men det är klart det är en lång sträcka men det måste ju göras.
Nu håller en tankstation på att färdigställas även i Ängelholm, men tills dess kommer bussarna att efter kvällspassen tas till Helsingborg för att på morgonen åter köras till Ängelholm.
– Det blir ju en väldig massa körande och det tar ju dessutom längre tid att tanka en gasbuss, säger Jonas Johansson.
– Tre mil är ju långt, men alternativet är ju dieselbussar och eftersom det kommer en tankstation snart och kontraktet är på tio år så är det detta i alla fall en kort väntan, säger Kristina Christensson.