”Inkräktar på vår självständighet” – universitetsrektorn om stopp för ryska samarbeten

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har uppmanat alla svenska lärosäten att strypa kontakterna och ekonomiska förbindelser med ryska statliga forskningsinstitutioner efter Rysslands invasion av Ukraina. Erik Renström, rektor på Lunds universitet, hoppas kunna bibehålla goda relationer till enskilda ryska forskare.

– Jag kan förstå att nu är inte tiden när vi ska ge ryska statliga institutioner glans och ära. Samtidigt är det viktigt att vi håller kvar i de individuella kontakterna med forskare som vill utveckla demokratin eller lösa klimatkrisen, säger Erik Renström som är rektor på Lunds universitet.

Lund har flest ryska samarbeten

Lunds universitet har 23 forskningsamarbeten med Ryssland och tre med Belarus. Man har nu tittat över de olika projekten och sett att flera är inne i slutfasen och inte kommer att påverkas. Men några projekt – som ett klimatforskningsprojekt i Arktis – har tillfälligt stoppats. Och det tycker universitetsrektorn är beklagligt.

– Det här är frågor som är våra kärnvärden men samtidigt lever vi i en omvärld som vi får förhålla oss till, säger han.

Regeringen: ”Bryt forskningsamarbeten med Ryssland”

Det var i början av mars som utbildningsminister Anna Ekström (S), Hans Adolfsson, vice ordförande för Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) och Sven Stafström som är generaldirektör på Vetenskapsrådet gick ut gemensamt och uppmanade alla svenska lärosäten och forskningsfinansiärer att avbryta samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus.

”Universitet, högskolor och forskningsfinansiärer i Sverige har en viktig roll i att stå upp för kunskap, akademisk frihet, demokrati och mänskliga rättigheter och visa solidaritet med studenter och forskare i Ukraina”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.