Mer stress i hemtjänsten – Blöjbyten i racerfart

Publicerad

MALMÖ | Hemtjänsten fungerar allt sämre i Malmö. Det anser Malmö Anhörigförening som under det senaste året märkt en tydlig skillnad.
– Det blir allt tuffare för anhöriga och äldre. Många tycker att de blir överkörda av kommunen, säger Eva Wiman på anhörigföreningen.

Det ringer nästan oavbrutet på Eva Wimans telefon. Hon lyssnar och suckar tungt flera gånger under samtalens gång. De anhöriga som ringer Malmö Anhörigförening är ofta väldigt upprörda.
– Jag får höra många skrämmande berättelser, säger hon.

Våg av ärenden
I slutet av förra året hade Eva Wiman en handfull ärenden att ta hand om och kunde avhandla dem på en A4-sida som lämnades till styrelsen för anhörigföreningen.

– Men nu skriver jag 15-16 sidor till styrelsen, så mycket händer det.

Några av hennes ”klienter” är paret Eva och Helmut Schliesser som båda är i 80-årsåldern. Eva sitter i rullstol och behöver hjälp med allt. Hemtjänsten gör fyra besök om dagen hos paret, men personalen har nästan alltid bråttom.

Slarvar ofta
– De är här ett par minuter, byter blöjor och så ut igen, berättar Helmut Schliesser.
– De har blivit mycket mer stressade under det senaste året.

Stressen gör att personalen ofta slarvar, säger han.
– Handdukar ligger kvar på golvet, bäckenet är inte rengjort ordentligt. Jag får försöka hålla koll på allting. Men det ska jag egentligen inte behöva göra.

Hemtjänsten i Malmö införde i år ett nytt datasystem kallat Laps-Care. Det ska underlätta schemaläggningen genom att tydligt visa när det uppstår luckor i personalens scheman. Därmed kan de anställda hinna med fler besök.

”Tre minuter kan räcka
– Det är egentligen inget fel på systemet, säger Eva Wiman.
– Men om man stoppar in för mycket Laps-Care så kommer det också ut tokigheter och personalen får springa allt fortare.

Lany Texell, vård och omsorgschef i Husie, anser dock att treminutersbesök kan vara fullt tillräckliga.
– Tre minuter kan räcka, det beror på vad som ska göras.

Men Helmut Schliesser säger att hemtjänstens rekordkorta besök väckt uppmärksamhet i hans hemkvarter.
– Grannarna undrar: Vad gör hemtjänsten på tre minuter egentligen?

För många vårdare
Anhörigföreningen får in flest klagomål från stadsdelen Västra Innerstan. Men där säger vård och omsorgschefen Ann Letorp att problemen med det nya datasystemet i stort sett är över.

– Vi hade lite inkörningssvårigheter. Men nu är det bättre.

Hon håller dock med anhörigföreningen på en punkt: de äldre möter för många nya ansikten.
– Vi jobbar på att minska antalet personer som besöker en vårdtagare, säger Ann Letorp.

I Husie gjordes nyligen en undersökning av hur många personer en äldre person med stort vårdbehov möter under en månad. 20-22 anställda passerar i genomsnitt vårdtagarens bostad under den tiden.

Betydligt fler
Anhörigföreningen vet dock att det kan vara betydligt fler. En 96-årig kvinna och hennes anhöriga räknade nyligen exakt hur många som besökte hennes hem under tre månader.

-Under den här tiden passerade 68 olika personer från hemtjänsten hennes hem, berättar Eva Wiman från anhörigföreningen.
– Till slut ville kvinnan inte längre ha nån hemtjänst, hon tyckte det var för ansträngande helt enkelt.

Genom Helmut Schliesser och hans hustru Evas hus har det också passerat ett stort antal personer. Många är bra, andra har inte skött sig.
– En gång låg en man från hemtjänsten med fötterna uppe och snarkade högt här i vår soffa, berättar Helmut.

”Inte personalens fel”
Han har flera gånger varit i kontakt med vård och omsorgschefen i Husie för att påpeka olika brister i hemtjänsten.

– Det är inte personalens fel att de är stressade. Så jag pratar med ledningen. Men inget händer, det är samma sak hela tiden.

Vård och omsorgschefen Lany Texell säger att hon är tacksam för alla synpunkter.
– Det är viktigt med dialog.

*

MEJLA SYDNYTT och berätta om dina erfarenheter av hemtjänsten i Skåne: sydnytt@svt.se

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer