Genom låtskrivandet ska eleverna få möjlighet att utvecklas personligt, kommunikativt och musikaliskt. Hittills är fyra gymnasiesärskolor i landet med i musikprojektet. Två skolor i Malmö, en i Helsingborg och en i Stockholm.
18-åriga Michelle Sandell är en av deltagarna i Malmö. Hon går på Valdermarsro gymnasiesärskola och senare under dagen ska hon gå in i studion och spela in sin låt.
– Min låt handlar om en tjej som känner sig osynlig, hon försöker få vänner med hon kan inte, säger Michelle Sandell.
”Jag tror det kan stärka självförtroendet”
Musiklektionerna är individuella där projektledaren Sonja Skibdahl sitter en och en med eleverna och skapar text och melodi med hjälp av lappar och bilder.
– Det viktigaste är att utgå ifrån elevernas egna intressen, säger Sonja Skibdahl.
Som musiker själv och lärare drömde hon om att starta ett musikprojekt för barn med kognitiv funktionsskillnad. Med hjälp av Arvsfonden fick hon sedan möjlighet att starta upp projektet. Nu utformar hon ett metodmaterial för att flera skolor ska kunna ta efter idén och arbeta med projektet på sina skolor.
– Känslan att skapa en låt själv och känna att det här är min låt. Jag tror det kan stärka självförtroendet och ge en känsla av att ”jag kan”, säger Sonja Skibdahl.
Hoppas på att synliggöra fler
Tobias Svärd är musiklärare på Valdemarsro gymnasium och är också delaktig i projektet. Han tror på att använda musiken som ett verktyg för att våga synas och uttrycka sig.
– Jag tror att det kan bidra till att synliggöra fler människor i samhället. Och visa på att alla människor kan skapa och har något att berätta oavsett vilka förutsättningar man har med sig från början, säger han.