Mätningar visar att antalet skadliga nanopartiklar är många fler än vad man trott. Foto: Helene Blob

Nanopartiklar från sjöfarten hälsofara

Uppdaterad
Publicerad

Luftföroreningar från sjöfarten är större än man tidigare trott. Mätningar som gjorts vid Lunds Tekniska Högskola visar att sjöfarten står för uppemot hälften av antalet skadliga nanopartiklar i luften längs våra kuster.

– Det finns skäl att vara orolig för de här luftföroreningarna, säger Adam Kristensson, forskare vid LTH.

Partiklar från båttrafiken i Östersjön och Nordsjön beräknas leda till 10.000 förtida dödsfall varje år, säger han.

Skadar lungorna

Han och hans kolleger har följt luftens väg från deras mätstation på Söderåsen i södra sverige via den finska arkipelagen i Östersjön till en mätstation vid den litauiska kusten. Vindarna är ofta västliga och partiklarna kan färdas långt.

– Förut har man sett att de större partiklarna från båttrafiken påverkade mycket, men just de här allra minsta nanopartiklarna hade man inte så bra kunskap om, säger Adam Kristensson.

Varje år är det omkring 60.000 fartygsrörelser i Östersjön berättar han. Fartygen släpper ut en hel del föroreningar i luften som omvandlas till nanopartiklar. En stor del från båtarnas förbränning innehåller sot, organiskt material och sulfat.

– Eftersom de är så små kan de tränga djupare in än större partiklar. De tar sig in i våra lungor och kan fastna där och orsaka olika typer av lungsjukdomar. De kan också ta sig in i blodomloppet och orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, säger han.

Eftersatt reglering av utsläpp

Med en ny metod är det här första gången man försökt uppskatta hur stor andel av nanopartiklarna som kommer från båttrafiken, säger Adam Kristensson och det är uppemot hälften medan resten kommer från biltrafik, industri och naturligt från haven.

Tidigare har man trott att utsläpp från nordeuropeiska länder stod för en större andel men i takt med att industrier och bilavgaser blir renare, sticker sjötrafikens utsläpp ut. Undantaget passagerartrafiken som är bättre reglerad.

– För att rena avgaserna från bilar så har det hänt väldigt mycket de senaste decennierna men för båttrafiken har det inte hänt lika mycket men det är på gång. Till exempel så är Östersjön och Nordsjön ett skyddsområde där man inte tillåter lika höga svavelhalter i bränsle och man är på gång att förhandla om kväveoxidutsläppen, så där får vi se hur det går, säger Adam Kristensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.