Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Michelle Saunders säljer glass från sin cykel. Hon tycker att det borde vara enklare att sälja mat från en cykel. Foto: Johan Dernelius

Matcykeltrenden växer i Malmö – nu ska det bli enklare

Uppdaterad
Publicerad

Malmö får allt fler matcyklar och nu ska ett system med dagstaxa göra det enklare att sälja mat från en cykel.

Något som välkommas av Michelle Saunders som driver den cyklande glasskiosken Folkets pops.

– Vi är mer väderberoende, det här gör att jag kan dyka upp och sälja glass de dagar det är fint väder, säger hon.

Samtidigt startar Malmö stad ett arbete med att skapa streetfoodgator.

Tidigare har matcyklarna, till skillnad från foodtrucks, varit tvungna att betala för en hel månad. Då var det inte lönt för Michelle Sanders att ge sig ut för att sälja glass en tidig vårdag eller solig höstdag. Men det har nu ändrats och även matcyklarna omfattas nu av en dagstaxa, där avgiften precis som för en foodtruck är 200 kronor per dag, vilket Sydsvenskan berättat.

Nu ska Malmö stad också utreda var det kan skapas fasta områden för streetfood. En utveckling som välkomnas av de matcyklister som är medlemmar i kollektivet Pedaller kitchens på Augenstenborg i Malmö.

– Vi behöver kluster, det är fler kunder som kommer om det finns fler försäljare, säger Fábio Saraiva Schott.

Han påpekar att avgiften, även efter justeringen, slår orättvist mot cykelburna serveringar:

– Vi kan sälja färre portioner och är mer känsliga för vädret än en foodtruck.

– Malmö är en cykelstad så det borde finnas fler matcyklar än matbilar. Det borde bli enklare att sälja från en cykel, säger Michelle Saunders.

Platser som kan bli streetfoodgator

Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö, instämmer i att det behövs en större översyn av taxorna.

– Dagstaxan ligger på 200 kronor per dag eller så kan man betala för en månad och då är avgiften något lägre för cyklar än för bilar. Sedan behöver vi göra den långsiktiga justeringen av taxorna, säger han.

Samtidigt startar arbetet med att hitta platser som kan bli streetfoodgator. Möllevången, Limhamn eller Norra Grängesbergsgatan nämns som platser som skulle kunna vara aktuella.

Hur tror du restaurangägarna reagerar?

– Jag tror inte att de blir jätteglada, så därför ska de platser vi testar ska inte vara precis vid befintliga restaurangstråk eller torg. Våra restaurangägare kämpar redan under pandemin och vi ska inte göra livet surt för dem, säger Andreas Schönström.

I klippet ovan berättar Michelle Saunders och Fábio Saraiva Schott som driver varsin matcykel vad de tycker om besluten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer