I slutet av juni gjorde trafikpolisen vid Lomma en kontroll av en lastbil på väg norrut.
I lastbilen återfanns över 1,5 ton tinat kebabkött som låg packat i ett rumstempererat lastutrymme. På Miljöförvaltningen i Lomma tog man sig an lasten efter att polisen stoppat bilen då den var överlastad.
Där och då upptäcktes att temperaturen i utrymmet som den här typen av kött ska transporteras i var alldeles för hög.
– Det ska ligga runt minus 18 i ett sådant utrymme men här var det varierande grader, allt mellan minus 4, minus 8 och minus 12 grader, säger Ingela Pålsson som är miljöinspektör på Lomma kommun.
Ytterligare ett fall
Köttet, som enligt transportören skulle distribueras till pizzerior, beslagtogs av kommunen eftersom det redan börjat tina. Bara några dagar senare beslagtogs ytterligare en leverans om ett halvt ton kött som skulle till Helsingborg, och ärendet hamnade på miljöförvaltningens bord i Helsingborg.
– Kvalitén kan ju inte garanteras i ett sådant läge, eftersom det ska vara djupfryst och det var det inte i de här fallen.
Har ni varit med om något sådant här förut?
– Det är första gången mig veterligen som vi har hand om något sådant, säger Ingela Pålsson.
– Jag tror att det är viktigt att fortsätta vara uppmärksam på exempelvis överlastade transporter och även vid gränskontroller, och samarbeta mer mellan Livsmedelsverket, polis och kommun, så det kanske inte bara hamnar på en enstaka kommun.
Mörkertalet stort
Även på Livsmedelsverket har man tagit del av fallen men tror att problemet kan vara större än vad man hittills varit medveten om.
– Det kan absolut förekomma och jag tror absolut det finns ett mörkertal, säger Aron Lindén som är statsinspektör på Livsmedelsverket.
Tillsammans med en kollega arbetar han enbart med livsmedelsfusk.
– Den här typen av transport kan ju leda till att konsumenter blir matförgiftade, mikroorganismerna kan växa till i köttet och orsaka sjukdom.
Varför förekommer sådant här?
– Det kan ju finnas många anledningar, kanske slarv, kanske även kostnader, då man får betala mindre eller om man får med sig större leveranser vid ett tillfälle,säger Aron Lindén.