Kunder ska utan extra kostnad kunna få paket hemkörda mellan klockan 18 och 21 på vardagar. Bolaget ska också börja med leveranser till serviceställen på lördagar. Det innebär att varor som e-handlas på en fredag kan hämtas ut följande dag.
Den ökade servicen kommer att genomföras successivt i hela landet under hösten.
– I Malmö och Stockholm har vi redan börjat med kvällsleverans. Lördagsombud kommer vi starta under oktober, säger Anders Holm, vd för Postnord i Sverige.
En sjätte paketdag
Bakgrunden till de utökade leveranstiderna är den ökade e-handeln, enligt Postnord.
– Det här är ett sätt att hantera den ökade volymen inom e-handeln. Vi ser att konsumenterna vill kunna välja att få sina paket på kvällen och på lördagar. På det här sättet inför vi en sjätte dag att hämta på, säger Anders Holm, till SVT Nyheter Skåne.
Men hur ska Postnord kunna klara att leverera även på kvällstid? Ni har ju tidigare haft svårt att leverera på dagtid?
– Det här är ett sätt att minska problemen. Många är inte hemma på dagtid. Det är större sannolikhet att fler är hemma på kvällen än på dagen. På det här sättet ökar vi både servicen och kvaliten. Det här förenklar både för oss och mottagarna. Plus att det är mindre trafik på kvällen, säger Postnords vd Anders Holm.
Kan bli fler anställda
Enligt Postnord kommer det även att anställas fler för att kunna klara de nya leveranserna.
– Det kommer anställas deltidschaufförer. Det kan också bli fler andra deltidsanställda och de som redan är i tjänst kan komma att behöva gå upp i arbetstid. Det får vi avgöra från plats till plats.
Hur finansierar ni det här?
– Det gör vi genom att det är en ökad volym på 20% på e-handeln. Även om det är en kostnad idag så ser vi det som en intäkt på sikt, säger Anders Holm, vd för Postnord i Sverige.