– Ett stort antal brev kom inte fram. Det har handlat om beslut om sjukersättning eller brev där vi bett personen att komma in med kompletterade handlingar, säger Olof Sjölin, informatör på Försäkringskassan.
Postexperten har haft hand om utdelningen sedan i september, och när Posten förra tog veckan över, stod det klart att tre lådor med 700 brev inte delats ut, de äldsta var postade i november.
Många Karlskronabor har också drabbats, när kommunens brev inte gått fram.
– I den post som är skickad finns bland annat fakturor, begäran om inkomstuppgift för beräkning av barnomsorgstaxa, bygglov och andra brev där adressaten har begränsad tid att antingen betala, inkomma med besvär eller uppgifter till kommunen, säger informatör Thomas Johansson i ett pressmeddelande.
Avtalet har tecknats för statens räkning av Skatteverket som också för egen del har använt Postexperten.
På Postexperten förnekar man att det skulle vara så mycket som 700 brev som inte kommit fram.
– Det kan inte stämma, säger verksamhetsansvarige Markus Viktorsson.
Han medger att det förekommit förseningar på många ställen.
– Det beror på att vi haft problem med en underleverantör som inte fungerat. Vi var heller inte förberedda på att det skulle röra sig om så enorma mängder brev.
På Försäkringskassan ångrar man i dag försöket att spara pengar genom att byta postoperatör.
– I fortsättningen måste det finnas andra parametrar än ekonomin, säger Olof Sjölin.