Anders Kottarp, professor på Malmö universitet och Jonna Glemne, Josefin Björck och Natalia Velasquez som studerar en master i sexologi. Foto: Ebba Torstensson/SVT

Rasismbråk skakar Malmö universitet

Uppdaterad
Publicerad

De senaste veckorna har det blossat upp en debatt om det förekommer rasistiska inslag i undervisningen eller inte på sexologprogrammet på Malmö universitet. Det började efter att flera studenter upplevde att de bilder som visades under en föreläsning var rasistiska samt att N-ordet användes.

Bråket uppmärksammades först av Sydsvenskan. Flera studenter ifrågasatte bilderna och att N-ordet användes under en digitala föreläsning om sexuella stereotyper. Efter reaktionerna avslutade föreläsaren bildspelet.

– Det används nidbilder som föreställer stereotyper. Man kan föra diskussionen ändå, utan att visa och reproducera rasism genom de här bilderna, säger studenten Josefin Björck.

Informerade om disciplinära åtgärder

Vi har varit i kontakt med föreläsaren som inte hade möjlighet att ställa upp på en intervju. Hennes chef, Anders Kottarp som är professor vid universitetet, håller dock inte med studenterna.

– Jag tycker det är viktigt att vi tar lärdom av historien och kan reflektera över hur det påverkar oss idag, säger han.

Universitetsledningen anser att de studenter som framförde kritiken har stört undervisningen. Därför har de informerat studenterna om att det kan leda till disciplinära åtgärder.

– Det var viktigt att informera studenterna om detta. Det handlar inte om vad de har varit kritiska mot, utan hur kritiken framförts, säger Kottarp.

”Såhär har det varit sedan 2019”

Studenterna, menar att utbildningen inte har erbjudit tillräckligt många perspektiv. Vissa säger att de under utbildningen har upplevt strukturell rasism.

– Det här började redan 2019. Vi har suttit i otaliga möten med ledningen och andra lärare. Vi vill fortfarande prata om de här ämnena så vi har ifrågasatt mycket av undervisningsmaterialet och föreslagit åtgärder och exempel på gästföreläsare, säger Jonna Glemne som är student på utbildningen.

Universitetsledningen förklarar att de uppskattar elevernas engagemang för frågorna, har tagit flera av deras förslag vidare och infört åtgärderna till nästkommande klasser.

– Ett exempel som de har lyft, som är på gång, är att vi ska införa tentor utan namn. En annan grej är den efterfrågade kurslitteraturen, dock har de inte själva fått ta del av den, men som klassen efter får i sin utbildning, säger Anders Kottarp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.