Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I klippet kan du se flera exempel på hur Rosengårdsmodellen sticker ut. Foto: SVT

Regler och upprepning – så funkar Rosengårdsmodellen

Uppdaterad
Publicerad

Att ställa upp på led utanför klassrummet kan uppfattas som styltigt och gammeldags. Men på Rosengårdsskolan menar man att just den typen av struktur och rutiner får eleverna att känna sig trygga.

– Våra elever behöver veta exakt hur dagen ser ut, annars blir det rörigt.

– Vi har tittat i klassrum och analyserat: Vad gör lärarna där det fungerar som allra bäst. Sen har vi plockat godbitarna till ett dokument, säger försteläraren Sofie Nilsson.

Så skapades grunden till det som skulle bli Rosengårdsmodellen – en modell som lärarna idag lyfter fram när de pratar om varför tryggheten är så hög på skolan. Tanken var att bygga en röd tråd genom alla klassrum genom gemensamma rutiner och strukturer på skolan.

– Dagen och lektionerna ska vara förutsägbara för våra elever. Ingen ska behöva sitta och vara orolig, stressad eller nervös för att man inte vet vad som kommer att krävas av en idag, säger förstelärare Sofie Nilsson.

Så funkar Rosengårdsmodellen

Med struktur kommer regler och en hel del sådana går det att läsa om i Rosengårdsmodellen. Till exempel ska eleverna ställa upp på led utanför klassrummet både innan och efter en lektion.

– Om man ställer sig i led så stör man inte lika mycket som man gör annars, säger Aman Zadran som går i årskurs 7.

I klippet kan du se fler exempel på hur man arbetar i Rosengårdsmodellen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer