Såhär kan förbindelserna över havet komma att se ut i framtiden om Öresundsmetron blir verklighet. Foto: Öresundsmetron

Det här är planen för Öresundsmetron

Publicerad

Öresundsmetron ska gå mellan Malmö och Köpenhamn, är främst till för pendlare och kommer precis som Öresundsbron att kosta runt 40 miljarder att bygga. Men vad är då skillnaden från dagens pendeltåg över sundet?

Idag arbetspendlar tusentals svenskar och danskar, med både tåg och bil, över sundet. Men om allt går enligt plan kommer det inom 15 år även gå genom en tunnelbana – under vattnet.

Kollektivt resande över sundet tar idag cirka 40 minuters, en restid som kan halveras med den planerade tunnelbanan. Den kommer dessutom att avgå allt oftare.

Dubbelt så snabb

Med Öresundsmetron ska en resa mellan centralstationerna i Malmö och Köpenhamn nämligen ta cirka 20 minuter, med avgångar upp till var 90:e sekund. Precis som dagens Köpenhamnsmetro ska Öresundsmetron dessutom vara förarlös.

Man räknar med att hälften av alla som pendlar mellan länderna kommer använda tunnelbanan och den ska kunna transportera 45 000 personer om dygnet. 

Nya stationer i Malmö

Tanken är att Öresundsmetron ska krokas samman med metron i Köpenhamn.

Förutom befintliga centralstationen ska det i Malmö dessutom byggas två nya stationer. Båda ska vara placerade i Västra hamnen.

Ett exempel på sträckning och stationslägen i Malmö. Foto: Malmö stad

Planen är att Öresundsmetron ska kunna börja användas 2035.

Snabbfakta om Öresundsmetron

Längd: 22,1 km från kust-kust

Restid: 23 min mellan Köbenhamn H och Malmö C

Maxhastighet: 120 km/h

Kostnad: Ca 40 miljarder

Byggtid: 6,5–7 år

Planerad trafikstart: 2035

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.