En sju veckor lång soloflygning i ett öppet enmotorigt flygplan från flygets barndom.
Likheterna med pojkboksäventyraren James ”Biggles” Bigglesworth är slående. Nu ska piloten Johan Wiklund genomföra en sju veckor lång flygning från Sverige till Godahoppsudden i Sydafrika.
Vi träffar honom på några dagar före avfärd på Eslövs flygfält, men hela äventyret startade egentligen redan 1929.
– Gösta Andrée var en svensk äventyrare och pilot som tyvärr har fallit lite i glömska. 1929 flyger han från Barkaby flygfält utanför Stockholm, till Kapstaden och hem igen. I samma typ av flygplan som jag nu flyger, berättar piloten Johan Wiklund.
Flyger i kostym och fluga
Flygplanet är nästan identiskt med Gösta Andrées flygmaskin och något annat som är identiskt är Johan Wiklunds val av tidstypiska kläder.
– Jag flyger i samma maskin och med samma val av kostym. Hans klädval var som en affärsmans. En ullkostym. När jag flyger kommer jag att försöka navigera som Gösta Andrée gjorde med en ganska grovskalig karta och min gamla magnetkompass, berättar Johan Wiklund, på det småblåsiga flygfältet utanför Eslöv.
Målet med resan är att landa på samma datum som Gösta Andrée gjorde i Kapstaden – den 24 oktober.
Betalar äventyret själv
Finansierat äventyret har han och familjen själva gjort. Badrumsrenoveringen är skjuten på framtiden och själv cyklar han till jobbet.
– Jag har en fantastisk fru och hon sa till mig ”-Åk!”. Jag hade tänkt göra detta när jag blev pensionär och hade gott om pengar, men hon tyckte tvärtom att jag borde ju göra det nu när jag hade ork och fysik till resan. -Vänta inte! Åk! Skjut det inte på framtiden, sa hon till mig, avslutar Johan Wiklund, samtidigt som han äntrar sittbrunnen i sin Cirrus Moth med maxfarten 140 km/h.