I planen för de närmaste tio åren ingår till exempel början på en ny stambana mellan Hässleholm och Lund som ger ökad kapacitet på den hårt trafikerade sträckan.
Satsningar görs också på den befintliga södra stambanan mellan Lund och Malmö (Lund-Flackarp och Flackarp-Arlöv).
Sverigeförhandlingen har slutit avtal om kollektivtrafik- och cykelåtgärder med Malmö kommun, Lunds kommun, Helsingborgs stad och Region Skåne får statlig medfinansiering.
Det gäller Malmöpendeln med ny tågstation på Rosengård och åtta stadsbusslinjer som ska försörjas med el, elbussar får också Helsingborg och spårvägen i Lund. Dessutom får alla tre städerna pengar till cykelprojekt som nya cykelbanor och cykelgarage.
– Det är glädjande att regeringen börjar investera i flera stora satsningar som Lund-Hässleholm och Maria-Helsingborg C den kommande perioden även om vi hade önskat en tidigare byggstart, skriver Mätta Ivarsson (MP), regionala utvecklingsnämndens ordförande i ett pressmeddelande.
Oppositionen var inte lika nöjd.
– Sexfilig motorväg mellan Helsingborg och Vellinge är ett krav från Skåne. Likaså motorväg mellan Malmö och Ystad. Regeringen har inte lyssnat på majoriteten i Region Skåne. Det är djupt olyckligt, skriver Carl Johan Sonesson (M).