Allt fler skåningar köper sina biljetter i appen. Skånetrafiken planerar därför stänga kundcentren i Lund och Kristianstad. Foto: Johan Nilsson/TT

Skånetrafiken vill stänga kundcentren i Lund och Kristianstad

Uppdaterad
Publicerad

Skånetrafiken planerar stänga kundcentren i Lund och Kristianstad. Anledningen är att allt fler skåningar köper sina biljetter i appen.

I dag har Skånetrafiken fyra kundcenter, i Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad. Men allt färre utnyttjar dem. Samtidigt köpte 80 procent av skåningarna i augusti sin biljett i appen. 

– Vi ser tydligt att de flesta av våra kunder väljer att kontakta oss på andra sätt. Vi kommer finnas kvar med ombud på både Lund C och Kristianstad C som kan ge personlig service till dem som behöver, säger Susanne Jönsson, områdeschef för Skånetrafikens kundservice.

16 anställda berörs

Totalt påverkas tolv anställda i Lund och Kristianstad. I Malmö och Helsingborg minskas personalstyrkan med totalt fyra tjänster. 

Skånetrafiken räknar med att ta beslut om stängningen under våren, efter att samverkan hållits med de fackliga organisationerna. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.