Viba Atroushi på Sofielundsskolan i Malmö berättar att det på hennes skola inte är populärt att ta skolan på allvar Foto: Ebba Torstensson/SVT

Lovskola och läxhjälp ska förbättra Sofielundsskolans resultat

Uppdaterad
Publicerad

Tre skånska skolor är med när Skolinspektionen granskar skolor som har haft svaga kunskapsresultat under en längre tid. På de enskilda skolorna i Malmö, Helsingborg och Kristianstad klarar bara hälften eller ännu färre gymnasiebehörigheten.

– Vi kan inte vara nöjda förrän vi har 100 procent, säger Malin Pantzar som är rektor på Sofielundsskolan i Malmö.

28 skolor i hela landet som under de senaste tio åren har haft låga resultat har valts ut av Skolinspektionen. Målet är att komma med förslag på hur det kan förbättras men på Sofielundsskolan i Malmö har man de senaste tre åren vidtagit egna åtgärder och sett en viss förbättring.

– Vi har satsat mer på lovskola och läxhjälp men vi har också låtit elever få fortsätta lärandet på sitt modersmål parallellt med att man lär sig svenska, berättar rektor Pantzar.

Låga siffror även i Kristianstad och Helsingborg

På Norretullskolan i Kristianstad har siffrorna försämrats under det senaste decenniet. Läsåret 2010/2011 var 69,9 procent av niondeklassarna behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Förra läsåret hade andelen sjunkit till 49,3 procent.

Även på Sofielundsskolan i Malmö och Anneroskolan i Helsingborg är andelen behöriga låga, 39,0 respektive 50,0 procent.

– Anledningen till den låga behörigheten är inte lärarna. Det är inte populärt att vara duktig i skolan och ta den på allvar, säger Vina Atroushi som är elev på Sofielundsskolan.

Utländsk och lågutbildad bakgrund

Gemensamt för de tre skolorna är att andelen elever som har föräldrar med eftergymnasial utbildning är lägre än genomsnittet i kommunen. Andelen elever med utländsk bakgrund är högre är genomsnittet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.