Visionsbild St Laurentigatan Lund Foto: Spårvagnar i Skåne

Spårvägsbudget på 867 miljoner klubbad i Lund

Publicerad

Nu går det stora spårvägsprojektet i Lund in i nästa fas. I går kväll beslutade tekniska nämnden om en totalbudget på 867 miljoner kronor och gav Skanska fortsatt förtroende som huvudentreprenör.15 februari tas det första spadtaget.

Redan i början december 2015 beslutade tekniska nämnden sätta igång spårvägsprojektet som ska lyfta det nya bostadsområdet Brunnshög och ta pendlarna snabbt från Lund Central de stora arbetsplatserna på vägen mot ESS-området. Efter att projekteringen och kostnadskalkylen för byggandet blev klara beslutade tekniska nämnden på onsdagskvällen att ta projektet vidare till nästa fas.

– Nu går vi in byggfasen med ett första spadtag där man kommer att börja gräva i gatorna för att kunna anlägga spåren och en del cykelvägar och gator runtomkring den, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.

”Ett viktigt stadsbyggnadsprojekt”

Skanska får fortsatt förtroende som huvudentreprenör för byggandet av själva spårvägen, men kommer även att göra kringarbeten i Brunnshög, där nya gator byggs, ledningar flyttas och trafiksignaler förnyas.

Kommunala Kraftringen och VA Syd kommer också att göra en del sidoarbeten i samband med att spårvägen byggs, som skulle bli både dyrare och krångligare att göra efterråt. Det handlar om att bygga om och flytta fjärrvärmeledningar och VA-nät för 30 miljoner kronor.

– Vi ser det här som ett viktigt stadsbyggnadsprojekt för Lund, där vi gör det möjligt för Lundaborna att resa på ett mer hållbart sätt. Sen ger det oss också möjlighet att bygga ut Brunnshög med fler bostäder i anslutning till ESS-området. På sikt så är tanken att 40 000 människor ska bo och arbeta där, säger Emma Berginger.

867 miljoner kronor i totalkostnad

Den beräknade investeringsbudgeten för spårvägsprojektet är 776 miljoner kronor, där Region Skånes kostnader för depåer och inköp av vagnar inte räknas in. I budgeten finns också en riskavsättning på 33 miljoner för oförutsedda utgifter under projektet gång.

Med alla sidoarbeten och byggherrekostnader, så landar totalkostnaden för spårvägsprojektet på 867,4 miljoner kronor. 67 miljoner av kommunens pengar går direkt till Skanskas administrativa kostnader, försäkringar och vinst.

– Vi har fått medel i kommunens investeringsbudget för det här, men vi får också statlig medfinansiering via stadsmiljöavtal och storstadspaketet i Sverigeförhandlingen. Sen har vi också tecknat avtal med fastighetsägare längs med stråket som ska lämna bidrag till spårvägen.

De omfattande kostnaderna har väckt starka reaktioner hos många Lundabor. Flera av kommunens sammanträden om spårvägsprojektet har mötts av demonstrationer utanför. Så även under onsdagskvällen då gruppen Spårvägen skenar protesterade mot nämndens beslut utanför Kristallen i Lund.

”Det fanns inget gratis nollalternativ”

2014 visade en opinionsmätning beställd av kommunen att bara 39 procent av de tillfråga invånarna i Lund var spontant positiva till Spårvägsprojektet. Hittills har Lunds kommun lagt 48 miljoner kronor i projektet och under våren drar bygget av spårvägen igång.

Ser du någon risk för att det här bygget blir ett miljardprojekt istället för ett mångmiljonprojekt?

– Det finns alltid en risk att kostnader inte blir vad man kalkylerat. Vi har ett riskpåslag på 33 miljoner nu och det hoppas vi ska fungera eftersom vi har god koll på kalkylen som tagits fram. Men man ska veta att det hade funnits en kostnad även om vi inte hade gjort det här projektet, eftersom det även kostar pengar att bygga ut bussar. Det är inte så att vi hade ett nollalternativ som var helt gratis i det här fallet, säger Emma Berginger (MP).

Den planerade byggstarten är satt till 15 februari.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer