Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Planerna på en ny metro mellan Malmö och Köpenhamn växer sig allt starkare. Hör regionstyrelsens ordförande, Carl Johan Sonesson (M), berätta mer om sina framtidsvisioner för regionen i klippet. Foto: Gunilla Fritze/SVT

Öresundsmetron ett steg närmare verklighet

Uppdaterad
Publicerad

Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn räcker inte till för att klara av den framtida trafiken till och från Europa. Inte om mer gods ska transporteras miljövänligt med tåg istället för med lastbilar.

Därför vill politiker och näringsliv på båda sidor av sundet ha Öresundsmetron – en tunnelbana som avlastar bron och kan ta hand om persontrafiken.

Det pågår påtryckningar för ytterligare en förbindelse över Öresund. Politiker i Malmö och Köpenhamn talar sig varma för en tunnelbana, Öresundsmetron, som kan underlätta för pendlare att ta sig över sundet. En resa ska ta 20 minuter. Idag tar det knappt 40 minuter att resa med tåg mellan Malmö och Köpenhamns centrum.

– Med en metro kommer hela Köpenhamn att få tillgång till svensk arbetskraft, säger Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen, som är en samarbetsorganisation för 4,4 miljoner invånare.

Ett steg närmare

I Köpenhamn har en majoritet av partierna beslutat sig för att stödja en utredning av hur en Öresundsmetro från Malmö skulle kunna anslutas direkt till Köpenhamns tunnelbanesystem. Det formella beslutet ska tas i kommunfullmäktige i Köpenhamn den 21 februari.

Förespråkarna räknar med att Öresundsmetron ska vara klar 2035. Det kräver att regeringarna i Danmark och Sverige ger klartecken för projektet som beräknas kosta 40 miljarder svenska kronor och några sådana besked har ännu inte kommit.

Bron blir en flaskhals

– Om vi ska klara den gröna omställningen och flytta fler transporter från lastbilar till tåg behövs den här förbindelsen, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne.

Han säger att Öresundsbron kommer att bli en flaskhals i ett framtida trafiksystem.

– När Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029 kommer trafiken att öka markant. Det finns utredningar som visar att antalet godståg som transporterar varor mellan Skandinavien och Centraleuropa kommer att kunna fördubblas eller till och med tredubblas.

Tre alternativ för en ny Öresundsförbindelse:

Öresundsmetron

Metron föreslås bli en 23,8 kilometer borrad tunnel med två spår som går mellan Köpenhamn och Malmö – i kalkberget under Öresund.

Planerad invigning 2035. Beräknad kostnad cirka 40 miljarder svenska kronor.

Finansiering: Främst biljettintäkter, möjligt EU-stöd samt statlig dansk och svensk finansiering genom möjligt överskott från Öresundsbron när den är återbetald.

Källa: Öresundsmetron

HH-förbindelsen

HH-tunnlarna utgörs av borrade tunnlar för persontrafik på räls samt en vägtunnel.

Bygget beräknas ta 8-10 år. Beräknad kostnad cirka 57 miljarder svenska kronor.

Finansiering: Brukaravgifter från trafikanter täcker knappt hälften av kostnaderna.

Källa: HH-gruppen

Europaspåret

Europaspåret utgörs av en 19 km lång tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Eventuellt även en biltunnel.

Beräknad kostnad cirka 48 miljarder svenska kronor. Kostnad för biltunnel är inte medräknad.

Källa: Europaspåret

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.