Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tunnelbanelinjen M5 kommer troligtvis att dras mellan Köpenhamns Hovedbanegård och Lynetteholm, en konstgjord ö som håller på att byggas norr om Refshaleøen.

Stjernfeldt Jammeh (S) om danska Metro-beskedet: ”Visar att de vill ha en Öresundsmetro”

Uppdaterad
Publicerad

I dagarna bestämde sig Köpenhamnspolitiker för att gå vidare med planer på att bygga en östlig tunnelbanelinje, Även om inget är hugget i sten välkomnas beskedet av Malmö kommun, då länderna kommer närmare en gränsöverskridande tunnelbana.

– Jag skulle säga att det är lite utav en milstolpe, säger Katrin Stjenfeldt Jammeh (S), kommunstyrelseordförande i Malmö.

Det slutgiltiga beslutet har inte klubbats igenom, men en majoritet av Köpenhamnspolitikerna är överens om dragningen av danska huvudstadens kommande tunnelbanelinje, vilket danska tidningen Berlingske var först med att berätta.

Det fanns två alternativ, en västlig och en östlig dragning, och det senare alternativet valdes i dagarna. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) har länge förespråkat Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn, och menar att det danska tunnelbanebeslutet tar länderna ett steg närmre förbindelsen.

– Genom att välja den här dragningen gör man också ett aktivt val i att möjliggöra en smidig ihopkoppling med Malmö.

Nästa steg: Miljökonsekvensbeskrivning

Om den östliga, lila, tunnelbanelinjen i Köpenhamn blir av skapas en lättillgänglig öppning för en framtida Öresundsmetro vid Refshaleøen.

I januari kom beskedet att Malmö stad är beredd att delfinansiera en miljökonsekvensbeskrvning om det blir en östlig tunnelbanelinje.

– Vi är villiga att gå in med vår andel, men hoppas även på hjälp från Region Skåne eftersom det här är viktigt för hela Skåne, inte bara Malmö, säger Katrin Stjenrfeldt Jammeh (S).

Se den östra dragningen av tunnelbanelinjen M5 i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.