Fredrik Geijer, kommundirektör, Trelleborg Foto: Trelleborgs kommun

Trelleborg ser över sina upphandlingsrutiner

Publicerad

Trelleborgs kommun måste bli bättre på att kontrollera fakturor efter gjorda upphandlingar. Det skriver kommundirektör Fredrik Geijer på Trelleborgs egen hemsida efter SVT Nyheters avslöjande om färdtjänstkostnaderna.

– Med anledning av det inträffade ser vi ett stort behov av att se över vårt arbetssätt när det gäller upphandlingar, säger Fredrik Geijer. Det kan finnas brister i hur man kontrollerar och följer upp ingångna avtal ute i förvaltningarna. Varje år görs tusentals upphandlingar i kommunen och vi kan behöva skärpa till regelverket för hur vi arbetar.

Upphandlingsavdelningen sköter idag alla anbud och avtal. När räkningarna sedan kommer för utförda tjänster, är det olika förvaltningar som kontrollerar fakturorna. I fallet med färdtjänsten är det socialförvaltningen som hanterar och godkänner fakturorna på närmare 800.000 kronor i månaden från Vellinge Taxi.

– Det är ofta en lång kedja med många personer som är inblandade, från själva anbudsunderlaget till färdig upphandling och uppföljning. Den kedjan är inte starkare än den svagaste länken, säger Fredrik Geijer.

Trelleborgs kommun insåg att fakturorna var felaktiga först efter att SVT Nyheter påtalat bristerna. Upphandlingschefen Kristian Silverberg fick då frågan om vad som hänt om SVT Nyheter inte granskat fakturaunderlagen. Hade det då kunnat fortgå år och och år in?

– Frågan är när det hade upptäckts då. Det är det som oroar mig, att avtalsförvaltningen inte varit tillräckligt bra. Det är något vi måste förbättra inom Trelleborgs kommun, svarade Kristian Silverberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.