Döda kycklingar i burar som transporterats med nästan ingen ventilation. Foto: Livsmedelsverket

”Ska inte kunna inträffa i Sverige”

Uppdaterad
Publicerad

Nära 3 900 kycklingar kvävdes till döds när de var på väg till ett slakteri i Skåne. En transportör från Halland har nu belagts med djurförbud.

– Det är anmärkningsvärt att man kan lyckas kväva 4000 kycklingar när vi har så klara och tydliga regler om hur man får transportera djur. Det ska inte kunna inträffa i ett land som Sverige, säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund på länsstyrelsen till Sydnytt.

Transporten ett hemmabygge

Transportfirman som inte är godkänd för djurtransport och enligt länsstyrelsen inte har någon kunskap om hur man transporterar kycklingar, hade själva byggt en transport av ett släp med skåp som man borrat lufthål i.

I tolv mil färdades kycklingarna med knapp ventilation. När transporten kom fram var mer än hälften av de 6060 kycklingarna döda. Slakteripersonalen noterade ”ett stort moln av kondens och värme”, när luckan till transporten öppnades, skriver länsstyrelsen i sitt beslut.

– Värmen som 6000 kycklingar alstrar motsvarar 10 stora villor. En kyckling alstrar 15 watt per timme. Du har alltså haft 6000 brinnande glödlampor i en transport utan ventilation, säger Mattias Gårdlund.

Brott mot djurskyddslagen

Enligt länsstyrelsen har djuren utsatts för ett gravt lidande både fysiskt och psykiskt, och de tros ha haft stark ångest eftersom de kan ha levt flera minuter efter att de slutat andas. Djuren hade svarta lungor som fyllts med så mycket ödemvätska att det kunde ha ”pressas ur dem som vatten ur en tvättsvamp”.

– Det kommer att bli en polisutredning om det här. Transportfirman, chauffören och uppfödaren är misstänkta för djurskyddsbrott, sen får vi titta på om även slakteriet har en del i detta, säger Mattias Gårdlund.

Komplext att transportera kycklingar

Sedan 2007 finns utbildade och godkända transporter registrerade och går att hitta genom jordbruksverket eller länsstyrelsen. Att den här typen av händelser inträffar tror Mattias Gårdlund till viss del har ekonomiska incitament. Det blir helt enkelt billigare att anlita en icke-godkänd transportör.

– Sen handlar det om okunskap också. Man vet inte hur komplext det är att transportera kycklingar.

Transportören har nu förbjudits att transportera fjäderfä och måste betala vite på 20 000 kronor om förbudet inte efterlevs.

Länsstyrelsen är idag, tisdag, på plats på slakteriet i Skåne för att kontrollera en ny transport från leverantören. Den här gången ska transporten utföras av en godkänd firma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.