Bromssträckan är längre med vinterdäck på sommarvägar. Foto: TT

Vinterdäck vanliga vid dödsolyckor sommartid

Uppdaterad
Publicerad

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Det visar en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september i tio år. Vanligast är det att köra med dubbfria vinterdäck och oftast sker det i de södra delarna av Sverige.

Omkring sju procent av bilisterna kör med vinterdäck på ett eller flera hjul om sommaren, enligt en ny och ännu inte publicerad rapport från Trafikverket och Däckbranschen.

– Förvånande, säger Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg- och trafikinstitut,VTI.

Sämre grepp

Dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska vinterförhållanden ger omkring 15 procent längre bromssträcka på asfalt om sommaren, om man jämför med sommardäck.

Det beror på mönster, och på att gummiblandningarna i däcken gjorts för olika temperaturer.

– Men exakt vilka konsekvenser själva skillnaden i väggrepp har för trafiksäkerheten vet vi inte, säger Mattias Hjort.

Däckrazzia

Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är vanligast i de södra delarna av Sverige. Det har visat sig i den årliga ”däckrazzian”, som Däckbranschens informationsråd gör tillsammans med polisen.

”Razzian” görs i anslutning till polisens ordinarie trafikkontroller som inleds i dag, måndag, och görs i bland annat här i Skåne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.