Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Modersmål i förskolan viktigt för att lära sig svenska

På förskolan Bokelund i Växjö har man tolv olika språk i barngruppen. Foto: SVT

På förskolan Bokelund i Växjö har man lång erfarenhet av barn med andra modersmål än svenska. I dag har man tolv olika språk i barngruppen att hantera.

– Vi har somaliska, arabiska, bosniska, turkmenska....

Petra Runesson som är förskolelärare på Förskolan Bokelund räknar upp de tolv olika språken som finns i deras barngrupper. Enligt skollagen så ska alla förskolor medverka till att alla barn med annat modersmål än svenska få möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.

– Det är en väldig utmaning. Det svåraste är att hitta pedagoger som talar minoritetsspråken och att ha fler språkande i de vanligaste språkgrupperna, kurdiska, somaliska och arabiska, säger Karin Säll-Henningsson, förskolechef på Förskolan Bokelund.

Efter kritik från Skolinspektionen tillsätter Växjö kommun nu en arbetsgrupp som ska förbättra språkutvecklingen för de barn i förskolan som inte har svenska som modersmål. Rutiner ses över och bra exempel som i dag redan finns ute i verksamheten ska lyftas fram.

Modersmålet hjälper språkutvecklingen

Bokelund har lång erfarenhet av många barn med ett annat modersmål än svenska. Att barnen får använda sitt modersmål i förskolan gör att deras språkutveckling går snabbare, något som personalen märker.

– Har man sitt modersmål så gynnar det språkutvecklingen och man tar till sig andra språk lättare så som svenska, säger förskolelärare Jennie Bolö.

På Bokelund talar man nio olika språk i personalgruppen och i de fallen personalens språkkunskaper inte räcker får man ta till andra sätt.

– Då får man använda andra barn på förskolan eller helt enkelt ta hjälp av föräldrar, berättar Jennie Bolö.

”Bygga broar”

Föräldrarna är en viktig resurs i barnens språkutveckling på förskolan. På Bokelund bjuds de in på olika aktiviteter för att få in minoritetsspråken i verksamheten.

– Då försöker man memorera det för att sedan använda det med barnen. Då finns det en risk att de skrattar, men det kan också vara bra för även det lilla hjälper till att bygga broar, säger Jennie Bolö och ler.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer