SJ vill koncentrera all kundtjänstverksamhet till SJ Contact Center i Ånge. SJ varslar därför om nedläggning av Contact Center i Tranås. Enligt SJ:s marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky funderade man på vilken av orterna som skulle få finnas kvar, och Tranås föll på att det är en större ort.
– Både Ånge och Tranås är små orter som drabbas hårt av en nedläggning, men smällen hade varit värre för Ånge som är både mindre och har större arbetslöshet. Det är skälet till att man väljer att lägga ner Tranås, säger Tomas Silbersky.
”Känt det på oss”
Enligt SJ så beror ändringen på att kundernas beteende förändrats mycket de senaste åren. Antalet samtal har halverats då kunderna väljer att köpa biljetter via nätet i stället. Därför var det väntat för de anställda att något skulle hända.
– Vi har känt på oss att något skulle komma, men stämningen är ändå mycket tryckt här nu. Förmodligen blir det tufft för många att få ersättningsjobb, säger Anna Silvander och Eva Kihlberg som båda jobbat på callcentret sen starten i början av 90-talet.
”Förutsätter att SJ hjälper till”
På kommunen är man bedrövad över beskedet som kom på måndagen. Särskilt med tanke på att det bara gått ett år sen GGP lade ner gräsklippartillverkningen i Stigas gamla lokaler.
– Det är tungt, men samtidigt förutsätter jag att SJ gör allt för att hjälpa till nu, säger kommunalrådet Anders Wilander (M).
– Vi ska göra allt för att mildra smällen, bland annat så ska vi se om någon annan är intresserad av att köpa callcentet, säger SJ:s Thomas Silbersky.
18 resebutiker försvinner
Dessutom stänger SJ 18 av sina resebutiker, bland annat i Alvesta där fem anställda varslas, och i Nässjö.
– Vi har idag informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJs framtid. Vi kommer att göra allt för att stödja vår personal, i samarbete med fackliga organisationer, berörda kommuner och Trygghetsrådet, säger Crister Fritzson, VD på SJ i ett pressmeddelande.