Foto: SVT

Arbetarna vid tågspåren sprang när facket kom

Uppdaterad
Publicerad

När fackförbundet Seko ville kontrollera villkoren för arbetarna som monterade stängsel åt Trafikverket sprang arbetarna därifrån.

SEKO är det fackförbund som organiserar en stor del av Trafikverkets anställda. När vi på SVT Nyheter började granska underentreprenörerna som Trafikverket anlitat vände vi oss därför till dem med våra frågor om löner och villkor för arbetarna. Men SEKO hade bara koll på huvudentreprenören, BCA i Arlöv. Det företaget hade Trafikverket förhandlat in helt enligt de regler som finns.

– I det här projektet har man förhandlat med oss om huvudentreprenören, det är ju längre ner i kedjan som man har brustit, säger Daniela Manilova som är ombudsman på SEKO:s regionkontor i Växjö.

Stängselgranskning

Sprang åt andra hållet

Även om Trafikverket fullgjort sina skyldigheter och förhandlat in huvudentreprenören, ville SEKO själva kontrollera villkoren för arbetarna. Därför åkte de själva ut i spåren för att prata med de arbetare som satte upp stängsel. Men då sprang de åt andra hållet.

– De såg oss tydligt att vi var på väg mot dem. Så det kan inte vara något annat än att de försökte dölja nåt. De ville inte prata med oss, berättar Daniela Manilova.

I efterhand har underentreprenören sagt till Trafikverket att arbetarna just då skulle ta emot en betongleverans och att det var därför de försvann. Men den förklaringen tror varken Daniela Manilova eller hennes kollega, som var med vid tillfället, på.

– Det kom ingen betongleverans så länge vi var där och vi väntade ändå en bra stund på att de skulle komma tillbaka, säger Rolf Sjöstrand, Daniela Manilovas kollega.

För att få koll på hur villkoren ser ut i hela kedjan av underleverantörer samarbetar SEKO med andra fackförbund. De flesta företag som har kollektivavtal är nämligen skyldiga att förhandla med sitt fack innan en ny underentreprenör tas in. Och eftersom Kristianstadsföretagaren inte enbart jobbar med att sätta stängsel längs järnvägen har de inget avtal med Seko. För ungefär tio år sedan ett kollektivavtal med IF Metall. Ändå hade Kristianstadsföretagaren inte förhandlat med IF Metall om att ta in de två bolag som han anlitat i många år.

Skadestånd

I Trafikverkets upphandlingsavtal sägs att huvudentreprenören måste informera dem när en ny underentreprenör ska tas in. I den här upphandlingen har Trafikverket inte fått full information om vilka företag som arbetade på vilka platser. Nu vill facket att Trafikverket och andra upphandlande myndigheter ska kräva skadestånd av de huvudleverantörer som missar att informera om hur hela kedjan av underentreprenörer ser ut.

– Man får ju ha det kopplat till ett skadestånd i upphandlingen. Det kan kanske leda till att man har bättre koll och att trycket blir hårdare på huvudentreprenören som får ett större ansvar för den biten, säger Daniela Manilova.

Men den idén avvisas helt av Trafikverket.

– Det är inte praktiskt möjligt att kräva skadestånd eftersom bevisläget är så svårt, skriver Katarina Norén, Trafikverket upphandlingschef i ett mail till SVT Nyheter. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stängselgranskning

Mer i ämnet